Intelligenta ljud förfinar upplevelsen

Nick Laviers, som bland annat skapat ljud till flera Harry Potter-spel, var en av föreläsarna på ljudkonferensen Audio Mostly på Acusticum i veckan.

HARRY POTTER. Katarina Delsing, chef för Interaktiva institutets Sonic Studio i Piteå, tillsammans med Nick Laviers, ljudchef på Electronic Arts i Los Angeles. Han är mannen bakom ljuden till flera Harry Potter-spel.Foto: Jonas Hansson

HARRY POTTER. Katarina Delsing, chef för Interaktiva institutets Sonic Studio i Piteå, tillsammans med Nick Laviers, ljudchef på Electronic Arts i Los Angeles. Han är mannen bakom ljuden till flera Harry Potter-spel.Foto: Jonas Hansson

Foto: Jonas Hansson

PITEÅ2008-10-24 06:00
Det är två år sedan konferensen senast arrangerades i Piteå.I fjol hölls den i Tyskland - och nu har den återvänt dit den startade.- Det är vi som skapat konferensen och den kommer att arrangeras fler gånger här, närmast 2010, säger Katarina Delsing, chef för Interaktiva institutets Sonicstudio på Acusticum.Temat är ljud, musik och interaktivitet.- Det finns inga andra konferenser som är specialiserade på det och vi har ett 60-tal ljudforskare från hela Europa, USA, Japan och Kina som deltar på konferensen, säger hon.Bland föreläsarna kan nämnas Nick Laviers, ljudchef på Electronic Arts i Los Angeles. Han har gjort ljud till fem Harry Potter-spel.Den andra huvudföreläsaren var Stephen Brewster, professor i människa-dator interaktion på universitetet i Glasgow.Han berättade bland annat om hur interaktiva ljud i mobiltelefoner kan utvecklas.- Vi är fast i det visuella, men med intelligenta ljud går det att förfina upplevelsen. Man kan till exempel få en signal om att bildkvaliteten då man fotar med mobilkameran är bra eller dålig, säger Katarina Delsing.Hon berättar också om Interaktiva institutets egenutvecklade dataspel Beowolf, där ljudet i stället för grafiken styr dem som spelar.- Teorin är att låta dem som spelar tänka mer själv, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om