Inget stopp vid sjukhuset
Någon tågstation för Norrbotniabanan kring sjukhuset i Piteå blir det inte. Byggs järnvägen får resenärerna kliva på tåget antingen vid Nolia, Timmerleden eller Lomtjärn.
En placering vid Lomtjärn innebär att resenärer ska ta sig en bit utanför stan eftersom Norrbotniabanan då ska gå förbi Piteå nära E 4.Hamnar resecentrum på Noliaområdet innebär det att järnvägen går in i stan via Strömlida och över fjärden till Nolia via en planerad bro.En placering av resecentrum vid Timmerleden är tänkbar. Då går spåret in mot stan via Pitsund och möjligen via Klubbgärdet längs befintlig järnväg.Sistnämnda alternativ förordades för några år sedan av Piteå kommun.Att ha resecentrumet mellan sjukhuset och Piteå stadshus blir komplicerat, anser Banverket, som skrotat alternativet. Det skulle ha inneburit tre spår med plattform mittemellan och högt läge på järnvägen.Trångt i Öjebyn
Även med ny bangård för Norrbotniabanan får Piteåborna leva med godshantering i stan. Det gör utredarna klart.Att ha nya bangården i Öjebyn ogillas av utredarna med motiveringen att det blir trångt och dessutom störande för omgivningen. Däremot betonas att kopplingen till Älvsbyspåret, med anslutning till Stambanan, är viktig för industrin.Om järnvägen ska gå nära E 4 kan bangården placeras nära Öhns industriområde, norr om Öjebyn, resonerar Banverket.Dras Norrbotniabanan över Pitsund kan rätt läge för ny godsbangård vara Pitholmen. Det ger bra koppling till hamnen i Haraholmen och industrierna, anser Banverket.Av nobbade alternativ till järnvägssträckning utanför Piteå gäller ett att dra järnvägen kring Hortlax. Banverket pekar på dåliga markförhållanden samt att natur och boende påverkas.Även att gå förbi Kälen, en bit från Hemmingsmark och Jävre, ogillas eftersom det berör naturskog och kräver en tunnel.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!