Hustillverkare satsar på riksmarknad

Riksmarknaden nästa för Stenbackens Trähus. "Vi utmanar nationella hustillverkare med ekologiska stomresta trähus", säger Mattias Henriksson, vd.

Utmanar. "Vi utmanar nationella hustillverkare", säger Mattias Henriksson, Stenbackens Trähus.

Utmanar. "Vi utmanar nationella hustillverkare", säger Mattias Henriksson, Stenbackens Trähus.

Foto:

Piteå2017-04-19 11:18

Hittills har Stenbackens Trähus sålt stommar till kunder i norra Sverige. Men senaste året har ett tjugotal leveranser gått till Stockholmsområdet. Och nu satsar företaget på en riksmarknad.

– Allt fler efterfrågar ekologiskt och plastfritt och alla vill inte ha nyckelfärdiga hus. Genom att hålla nere antalet materialval, använda sig av hållbara invändiga material och vara beredd att jobba lite själv ­så får man i längden ett billigare hem ­som också andas, säger Mattias Henriksson.

I dag erbjuder allt fler hustillverkare ekologiska alternativ – vilka vanligtvis kostar mer än konventionella hus. På Stenbackens Trähus såg man detta som en utmaning.

– Vi ville vända upp och ner på den bilden. Alla i husbyggartankar ska kunna välja ekologiskt. Det ska inte behöva bli dyrare, säger Henriksson och tillägger:

– Vi trivs med att vara en uppstickare och ser fram emot fortsatt expansion. Vi siktar på att öka omsättningen från dagens 30 miljoner till 50 miljoner under de kommande två åren.

Stenbackens Trähus

Är ett familjeföretag med sin bas och tillverkning i Piteå.

Verksamheten startade 2003 och har sedan dess vuxit långsamt och stadigt.

Bygger ekologiska hus.

År 2016 hade företaget 18 anställda och omsättningen var 28 milj kr.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om