Höjd åldersgräns föreslås

Höjd åldersgräns för EU-moppe och krav på förarbevis också för de svagare klass 2-mopederna.
Det är några av de lagförändringar som föreslås införas 2008.
Bra förslag, tycker mopedhandlaren Hans Carlsson, medan mopedföraren Samantha Shilling, 15 år, gör tummen ned för höjd åldersgräns.

PITEÅ2005-08-13 06:30
Det finns i dag två typer av mopeder:<br> Klass I: De så kallade EU-mopederna, som kräver förarbevis, registrering och max får gå 45 km/h. Har snabbt blivit de populäraste mopederna också i Sverige.<br> Klass II: Den klassiska ?svenskmoppen? som inte kräver förarbevis eller registrering och max får gå 25 km/h. Hit hör också de gamla mopeder som får gå max 30 km/h enligt det gamla typningssystemet. Det säljs i dag allt färre klass 2-mopeder och de är oftast dyrare än EU-mopederna på grund av att de tillverkas i mindre serier Nu vill en statlig utredning att reglerna ska ändras, så att båda klasserna kräver förarbevis och registrering.<br>Åldersgränshöjning<br>Dessutom förslås åldersgränsen för EU-mopeder höjas till 16 år ? från 2008.<br>&nbsp;? Det är inget bra förslag med höjd åldersgräns. Många skulle strunta i att köpa moped då eftersom man får börja övningsköra bil vid 16 års ålder. Risken finns att de i stället kommer att köra runt med farsans bil, säger Samantha Shilling, 15 år, från Munksund, som själv kör en EU-moped.<br>Hennes kompis, Caroline Hedman, 14 år, håller med.<br>&nbsp;? Jag ska snart skaffa en EU-moppe. Om lagförslaget går igenom skulle jag ha fått vänta ett år till, säger hon.<br>Båda tjejerna menar att man är mogen att köra moped vid 15 års ålder och att tvingas hålla sig till Svenskmopeder som ?bara? går 25 km/h är inget de gillar.<br>Förslaget på förarbevis också för svenskmoppar har de däremot olika uppfattningar om:<br>&nbsp;? Jag tycker det är bra, de är ju ändå ute i trafiken, säger Samantha Shilling.<br>&nbsp;? Ja, fast de går bara 25 km/h, kontrar en mer tveksam Caroline Hedman.<br>Bra förslag<br>Hans Carlsson, Piteås största mopedhandlare med firman Piteå MC och motor och tillika president i veteranmopedklubben Pitemoppers, menar att förslaget i stort sett är bra.<br>&nbsp;? Ja, om vi ska fortsätta att ha ett smidigt färdmedel måste vi också se till att få lite ordning på hur det används. Utbildning i trafikkunskap är alltid bra och jag såg helst att det var obligatoriskt med mopedkunskap i skolan, som det var på min tid. Man kan ta bort lite gamla kungar från 1200-talet och ersätta det med trafikvett, säger han.<br>Hans Carlsson tycker också att man borde få köra 125 kubiks motorcykel på vanligt B-körkort, som i övriga Europa.<br>&nbsp;? Det handlar om skotrar som går max 80 km/h, men förslaget som skulle ha genomförts i år bromsades av Monica Öhman då hon satt i riksdagens trafikutskott och såg till att vi fick dispens från Europareglerna. Konsekvenserna blir att vuxna i stället köper EU-moppar och trimmar dem till farter de inte är anpassade till.<br>FAKTA/MOPEDENS DAG<br>I dag lördag firas mopedens dag på Rådhustorget i Piteå.<br>Medverkar gör förutom arrangerande Pitemoppers även Trottlarna, Pysarna med fler mopedklubbar.<br>Besökarna får rösta fram sin favorit bland alla veteranmopeder som visas upp.<br>Dessutom spelar Silvertones 60-talsmusik och klockan 13.58 avslutas dagen med att veteranmopederna åker en repa runt staden.<br>jonas.hansson@kuriren.com<br>0911/911 92
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om