Historiens värsta vägbygge?

Historiens värsta vägbygge. Det kallar bybor i Storsund det vägbygge som i fjol gjordes i byn. Vägverket tillbakavisar dock helt kritiken efter att ha varit på inspektion.

PITEÅ2007-08-30 01:45
I fjol genomförde Asfaltbeläggningar i Boden, på uppdrag av Vägverket region norr, en förstärkning av vägen genom Storsund.Det kallar nu bybon Maud Lundberg för "historiens värsta vägbygge" och hon slår också fast att hon har byborna med sig bakom den skrivelse hon skickat till Vägverket och media, där hon radar upp punkt efter punkt med kritik: Vägräckena är inte nergrävda ordentligt utan sticker upp vid sidan av vägen. Vägtrummorna ligger alldeles för högt upp. Vattnet som fyller diket efter regn har ingenstans att ta vägen utan stannar kvar och bildar djupa dödsfällor. Slagg ligger kvar i dikena och innebär ännu en dödsfälla eftersom den är vass och ohälsosam. Utdikningen mot sjön gör att spillvatten går genom slaggen och sedan rinner ut i sjösystemet, som hotas av försurning. Det har inte gjorts en ordentlig slänt med matjord för att förhindra illaluktande svavelutsläpp från slaggen. Fyllnadsmassor ligger utslängda efter vägen. Ett antal infarter är så dåliga så att ägarna inte kommer in med bilen.Hon tillägger:-Listan kan göras mycket, mycket längre. Det är bedrövligt gjort.Thomas Ölvebring, avdelningschef på Vägverket region norrs vägbyggnadsavdelning i Luleå, besökte Storstund på onsdagen och kommenterar kritiken:- Var och en får bilda sin uppfattning, men det jag sett är att vägen ligger bra och inte har några sprickor. Åtgärderna verkar ha fungerat, även om det är några besiktningsanmärkningar som inte åtgärdats än. Dit hör räckesavslut som inte grävts ned, tippade massor som ska läggas ut och en infart med buckla. Han fortsätter:- Jag håller däremot med om att man kunnat använda ett finare material genom slänterna. Det är lite grovt, men absolut inte fel.Thomas Ölvebring konstaterar att han misstänker att Asfaltbeläggningar i Boden prioriterat andra tidskritiska uppdrag under sommaren och att man har planerat att åtgärda bristerna som uppdagats vid slutbesiktningen senare i höst.Han konstaterar också att det som benämns slaggprodukter är restprodukter som hyttsten, som använts som förstärkningslager.-Det har tagits vattenprover i sjön och det fanns inget att anmärka på. Det vore tjänstefel att klä in en vägkropp med matjord. Det är kanske snyggt, men skulle stänga in allt vatten i vägkroppen.
Fotnot:
På grund av journalistkonflikten kan Kuriren inte publicera de bilder som byborna tagit på skadorna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!