Haverikommissionen om dödsolyckan

I början av januari i förra året omkom en Piteåbo i en tågolycka i Bastuträsk. Ett år efter dödsolyckan har Statens haverikommission kommit med sin slutrapport.

Haveriutredningen av tågolyckan i Bastuträsk då en Pitebo i 50-årsåldern omkom är nu klar.

Haveriutredningen av tågolyckan i Bastuträsk då en Pitebo i 50-årsåldern omkom är nu klar.

Foto: Håkan Zerpe

PITEÅ2019-01-03 14:27

Det var onsdag den 3 januari 2018 som en Green Cargo-anställd skadades när en tågvagn spårade ur i samband med en växling vid järnvägsstationen i Bastuträsk.

Två personer arbetade på bangården och det var den skadades kollega som slog larm vid klockan 06.40.

Mannen från Piteå fördes först till Skellefteå lasarett för att sedan flyttas till Norrlands universitetssjukhus, NUS, där han senare avled på fredagskvällen.

Statens haverikommission har utrett olyckan och ett år efter har man kommit med sin slutrapport.

I rapporten skriver Statens haverikommission att det inte gått fastställa med fullständig säkerhet, men det är mycket sannolikt att urspårningen orsakades av att spåret var täckt med snö och att korsnings- och mellanpartiet i växel tolv var nedisade.

Snön och isen i växeln lyfte hjulaxeln på den olastade vagnen som gick först i färdriktningen och sedan spårade vagnen ur.

Att det var snö och is i växeln berodde enligt kommissionen att växeln inte snöröjts de senaste dygnen. Sannolikt fanns det snö och is kvar i vissa delar av växeln även efter det att den senast snöröjdes.

Statens haverikommission föreslår nu att Transportstyrelsen i samverkan med Arbetsmiljöverket ska undersöka hur en säkrare utformning av det befintliga vagnbeståndet skulle kunna uppnås.

De tycker även att man överväga hur det interna regelverket kan förbättras vad gäller utformning, placering och användning av åkhandtag och fotsteg vid radiostyrning av lok.

Haverikommissionens slutrapport överensstämmer i stort med Trafikverkets utredning från juli.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!