Det körs allt fler elbilar på Sveriges gator, vilket medför ett nytt trafikproblem. Motorljudet hörs knappt när en elbil startar eller körs i låga hastigheter upp till 20 km/. Det oroar bland annat synskadade.
En förändring är på gång. EU-parlamentet har beslutat att från 2019 ska alla nya elfordon utrustas med ett konstgjort, varnande ljud.
Nu försöker forskare och ljuddesigners över hela världen att hitta rätt ljud. Ett av forskarlagen finns i Piteå.
Johan Fagerlönn, 35, är forskningsledare på Interactive Institute Swedish ICT som bland annat arbetat med ljuddesign mot fordonsindustrin sedan 2007.
Företaget samarbetar bland annat med lastbilstillverkaren Scania och presenterade i början av året en design hur en framtida förarhytt i en lastbil skulle kunna se ut.
Det nya forskningsprojektet inleddes i april och ska pågå i två år. 2017 ska en första prototyp rulla ut på Piteås gator.
Projektet backas upp av en konsortium bestående av Luleå Tekniska universitet, Scania, Volvo Bussar, Volvo bilar, Transportsstyrelsen, Boverket samt Piteå Energi, där Energimyndigheten står för merparten av finansieringen.
I en studio sitter ljuddesigner Stefan Lindberg som ska skapa det nya billjudet.
– Man kan säga att dansgolvet är tomt. Det finns ramar som begränsar, men ändå en del svängrum. Det är en spännande utmaning. Ljudet kommer att bli viktigt för elbilarnas varumärke.
Måste det låta som en motor?
– Det är en av sakerna som vi ska ta reda på.
Johan Fagerlönn vill inte begränsa möjligheterna till att skapa helt nya ljudbilder.
– Det känns tråkigt att tänka att det måste låta som en bensinmotor. Vi planerar att ta fram andra förslag som kan förmedla en känsla eller en upplevelse. Det är även viktigt att fordonen inte skapar onödigt buller i våra trafikmiljöer.
Hur fria törs ni vara? Skulle det exempelvis kunna handla om vågskvalp?
– Det är specificerat att det ska påminna om ett fordon med en explosionsmotor. När du accelererar eller bromsar ska ljudet förändras, vilket gör det svårt att använda sig av vågskvalp. Jag tror att det är viktigt att man förstår att det är ett fordon som rör sig.
I dag blir ljuddesign allt viktigare för biltillverkarna. Ljudet när du slänger igen bildörren kom inte till av en slump och det ljud som du tror är dina blinkers kommer i själva verket från högtalarna via en förinspelad ljudfil.
Är det tänkbart att man i framtiden kan bestämma hur ens bil ska låta, exempelvis som en Porsche på fredagen och likt en Volvo när svärmor ska skjutsas till kyrkokören?
– Det finns exempel på det redan i dag, men de ljud som föraren kan välja bland måste följa EU-parlamentets krav.