Halva vägen för chaufförerna

Busschaufförerna som kör från sträckan Luleå–Piteå oroas när de ska köra ut på E4 från Rosvik. Nu får de delvis gehör av Trafikverket.

Flyttar stolpen. Genom att Trafikverket flyttar stolpen mitt i korsningen blir svängen lättare att genomföra. "Ingen svår sak att justera", tycker Trafikverkets Anders Lundström.

Flyttar stolpen. Genom att Trafikverket flyttar stolpen mitt i korsningen blir svängen lättare att genomföra. "Ingen svår sak att justera", tycker Trafikverkets Anders Lundström.

Foto: Petra Isaksson

Piteå2014-10-14 16:14

Det gäller den sydligaste korsningen av de tre där vägen går in mot Rosvik och ut på E4. För något år sedan blev det klart med mitträcken och 2+1-filer på sträckan. Bra, kan man tycka, men det innebar också att den aktuella korsningen blev ett problem för större fordon.

Benny Andersson och Arne Karlström kör buss åt Nordbergs buss i Piteå. De påpekar att svängen i närmast 90 graders vinkel från Rosvik ut på E4 innebär att de, åtminstone i halka, inte kan börja gasa och få upp hastigheten förrän bussen har rätat upp sig. Fordonsförare som kommer i full fart på E4 och kör söderut upptäcker plötsligt att bussen står nästan still innan den börjar få upp farten.

– Nog har man fått sig några tut i baken, säger Benny Andersson och Arne Karlström.

I korsningen finns en körriktningsvisare på en stolpe. Något hundratal meter längre söderut blir vägen tvåfilig och då löser problemet sig på egen hand. Men chaufförerna vill att något görs – innan en olycka inträffar.

– I första hand flytta stolpen och sänk hastigheten vid korsningen! Sedan kan man börja planera för en helt annan lösning, säger Benny Andersson.

– Javisst, säger Anders Lundström som är planerare på Trafikverket i Luleå.

– Att flytta stolpen är ingen svår sak att justera. Jag hoppas och tror att det ska gå ganska fort att göra det.

Enligt Anders Lundström torde det ta veckor snarare än månader innan stolpen är flyttad och svängen blir mindre skarp.

Att sänka hastigheten är dock en helt annan sak.

– E4 är ju byggd för att öka framkomligheten och hastigheten. Den högre hastigheten i sig har ett värde för trafikanterna.

Trafikverket går alltså chaufförerna till mötes – åtminstone halva vägen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om