I samma takt som det blir allt mörkare ute stiger också antalet olyckor mellan fordon och älgar, rådjur och annat vilt. Även renolyckorna ökar, men de regleras av en annan trafiklagstiftning.
Nationella Viltolycksrådet har den här veckan en kampanj för att uppmärksamma viltolyckorna och vad vi ska göra om olyckan väl är framme.
– Givetvis ska man först börja med att ta hand om eventuella personskador och se till att det inte inträffar flere olyckor. Och man är alltid skyldig att ringa 112 till polisen och anmäla olyckan. Däremot är det inte straffbart att köra på vilt, påpekar Lars Lundman, faunasamordnare vid Polisen i Norrbotten.
Märk olycksplatsen
I hans arbete ingår bland annat att jobba med att förebygga viltolyckor. I år har Viltolycksrådet bland annat tryckt upp ett informationsblad där det står hur man ska göra om man kört på vilt av något slag. Bladet kan även användas för att märka ut olycksplatsen, något som är väldigt viktigt.
– Det går bra att märka med vad som helst. Sedan fixar vi resten och kan skicka ut eftersöksjägare direkt till rätt plats, säger han.
För att få ut ersättning av sitt försäkringsbolag måste man också anmäla olyckan till polisen. Han berättar om de som först anmält olyckan efter flera dagar, något som han blir väldigt upprörd över.
– Man ska anmäla direkt. Jag har funderat på att anmäla någon som anmäler olycka först efter flera dagar, bara för att få ett prejudikat, säger Lars Lundman.
Sänk farten
Vad kan man då göra för att undvika att köra på vilt?
– Det finns inget annat att göra än att sänka farten, speciellt vid kända viltövergångar. För det går så fort och alla vi pratar med är lika förbluffade över hur snabbt det gick. De flesta säger att det inte uppfattade djuret förrän det small, berättar han.
Viltolycksrådet har nu också tagit fram en app "Viltolycka" som man kan ladda hem till sin mobiltelefon. Där är det fem mest viltolycksdrabbade vägsträckorna i varje län inlagda och då bilföraren närmar sig den aktuella sträckan får man en varning i sin telefon om att man bör sänka farten.
Ta bort alla viltstängsel
I Norrbotten inträffar varje år cirka 700 viltolyckor och ungefär 1.000 renolyckor. Siffrorna har legat på samma nivå under många år. Av viltolyckorna svarar älgolyckorna för mer än hälften. Under förra året var 427 av de 699 anmälda viltolyckorna, älgolyckor.
Lars Lundman tror inte att fler viltstängsel skulle hjälpa för att minska antalet olyckor, tvärtom.
– Jag vill ta bort alla viltstängsel, de bara invaggar bilisterna i falsk trygghet. De fortsätter att köra med samma hastighet även där det inte är viltstängsel, säger han.
Hans erfarenhet efter att ha jobbat med de här frågorna i många år är att viltet bara flyttar sig om man sätter upp viltstängsel. Helt enkelt att man flyttar problemet till en annan vägsträcka. Redan efter fyra år har djuren hittat helt nya vandringsvägar.
– Glöm inte att djuren passerar vägen som de vill, inte som du vill, poängterar Lars Lundman.