Går från hamburgare till Piteå

Hon har tidigare arbetat med att marknadsföra hamburgare och bildelar.
Nu ska hon sälja Piteå.
Den nya titeln för Eva Olsson är destinationsstrateg.

PITEÅ2007-02-20 06:00
Hon var tidigare marknadsföringsansvarig för McDonalds i Norrland och var som sådan med om att bygga upp restaurangen i Piteå, där hon också kläckte idén om världens första hamburger drive-thru för skoterförare.
På senare tid har hon arbetat åt Biltema i Uddevalla, men hon beskriver västkustborna norr om Göteborg som "inskränkta" och är därför oerhört glad över att få komma "hem" till Norrland igen (hon härstammar från Bollnäs).
Nu blir hon Piteås första destinationsstrateg, anställd av Piteå presenterar.
- Jag ska få ännu fler att besöka kommunen, säger hon.

Samlat grepp
Bakom Piteå presenterar står kommunen tillsammans med näringslivet och från och med i maj är de tidigare separata organisationerna för handel respektive turism och arrangemang sammanslagna. Dock utan någon ordförande sedan marknadsföringskonsulten Niklas Berg hoppat av i förtid på grund av tidsbrist.
I stället är det vice ordförande Åsa Nilsson, som jobbar åt Svensk camping och tidigare har drivit Sikfors camping, som leder skutan fram till årsmötet.
Kommunchef Helene Röckner konstaterar att Piteå i och med den nya organisationen och anställningen av Eva Olsson har tagit ett samlat grepp kring besöksnäringen, där både handel och turistentreprenörer ingår, liksom Mötesplats Upplevelseindustrin Piteå, turistbyrån och Maja Mella, tidigare destinationsutvecklare i Piteå, som nu övergår till att bli projektledare.
- Tillsammans jobbar vi mot ett gemensamt mål, säger Helene Röcker.
På gång är också en rekrytering av en säljare, som ska boka in arrangemang på arenorna i Piteå, något som Pite havsbad riktat kritik mot eftersom det har setts som att kommunen går in och konkurrerar med näringslivet.
- Vi har tagit till oss av havsbadets kritik och kommer att träffas för att gå igenom hur det ska fungera. Målet är att fylla alla arenor i Piteå med arrangemang, oavsett vem som äger dem - och vi skulle aldrig göra något som näringen tycker är fel, säger Helene Röckner.
Hon avslöjar också att man börjat diskutera en samverkan med Luleå Convention Bureau.
- Vi ska diskutera om vi kan sälja området gemensamt, säger hon.
Maja Mella konstaterar att turismen i Piteå ökade ifjol.
- Det var 17 procent fler gästnätter på hotell, stugbyar och vandrarhem jämfört med året innan.

Rekord i övernattningar
- Vi har aldrig haft så många övernattningar på tio år, säger Christina Skoog, VD för Skoogs city hotel och ledamot i Piteå presenterars styrelse.
Även norrmännen verkar ha återvänt till Piteå, efter en liten svacka.
Och till sommaren är det dags igen för den stora skolekorpsstämman, då norrmännen invaderar stan med sina elevorkestrar.
Sist det begav sig fick kommunen kritik för dåligt mottagande och dålig marknadsföring, men det ska inte ske igen, lovar Eva Olsson, som ser fram emot att få såväl norrmän som alla andra turister och besökare att trivas i Pitstan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om