Från hobby till företag

Efter att ha både studerat konst och humanekologi valde Agnes Gällhagen att helhjärtat satsa på sitt företag Cashew Kitchen. Med färgsprakande matbilder och djupgående blogginlägg har hennes plattformar på såväl Instagram som bloggen lockat tusentals läsare.

Agnes beskriver själv sitt företag som “Vibrant food with a sprinkle of nordic melancholy”.

Agnes beskriver själv sitt företag som “Vibrant food with a sprinkle of nordic melancholy”.

Foto: Privat

Piteå2018-10-20 10:00

“Vibrant food with a sprinkle of nordic melancholy”. Så beskriver matinspiratören Agnes Gällhagen sitt företag Cashew Kitchen. Under nästan fem år har hon samlat inspirerande recept, grön färgstark mat blandat med råd till andra kreatörer och personliga iakttagelser på såväl Instagram som bloggen. Hon beskriver sina egna plattformar som en motsättning till den hektiska livsstilen som många har.

– Det var först för två år sedan som det blev mitt jobb på heltid. Jag hade egentligen inte någon företagsidé eller koll på vad som fanns på marknaden utan det var mer att jag själv var intresserad av mat. Jag hade några bloggare som la upp mat och jag ville testa på det som en kreativ outlet. Jag tänkte då att det kunde vara en hobby som jag kunde satsa på.

När började du märka av ett intresse för Cashew Kitchen?

– Jag märkte att det kom potentiella kunder som ville arbeta med mig och då var jag tvungen att starta företag för att kunna fakturera. Jag tog ett steg i taget med Cashew Kitchen och fick lära mig vad jag är bra på och det var främst matfoto och matstyling vilket gjorde att jag la mest fokus på det. Därefter växte det organiskt.

Agnes berättar om friheten som tillkommer när hon kan driva företaget själv.

– Detta går väldigt mycket i linje med mina värderingar. Jag har en väldigt tydlig bild av hur jag vill ha det. Jag vill kunna jobba hemifrån, jag vill ha ett hemmakontor, få jobba ensam mycket och ha mycket kreativ frihet.

Har du någonsin känt att du vill anställa någon till Cashew Kitchen?

– Jag har tänkt på det. Men jag vet inte om det är den typen av företag som jag vill driva. Jag måste snarare bestämma när det är nog och finjustera på den nivån. Jag älskar att samarbeta i kreativa projekt men jag tror inte nödvändigtvis att man behöver växa, jag växer väldigt mycket inom mig själv.

Idag har Cashew Kitchen över 50 tusen följare på Instagram och det är en stor internationell skara som följer henne. Hon berättar att läsarna växte då hon bara skrev på engelska först och ”ingen i Sverige visst vad jag gjorde”.

– Jag började skriva på svenska för ungefär ett år sedan och de svenska följarna har växt sedan dess. Det är svårare att nå den svenska publiken för den är väldigt liten.

Har du något spännande inplanerat framöver?

– Jag kan inte prata så mycket om de projekten som jag har framöver. Jag ska börja jobba med en ny stor kund, det är mitt största jobb hittills. Det känns som att jag kan vara väldigt selektiv nu och det känns väldigt viktigt för mig. Nu jobbar jag bara med mina favoritkunder och egna projekt som jag har drömt att göra.

Fakta

Namn: Agnes Gällhagen

Familj: Sambon Kristoffer och hunden Alice

Ålder: 29 år.

Bor: Piteå

Gör: Jobbar som receptkreatör, matstylist, matfotograf och influencer

Intressen: Mat och hälsa, fotografera, yoga, måla och skapa i allmänhet!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om