Företagare matchades samman

I elva 20-minuterspass fick under onsdagen 150 företagare från Norrbotten och Västerbotten tillfälle att träffas på en gigantisk matchmaking på Pite havsbad. - Alla åker härifrån med nya kontakter, säger Lars Koverberg, en av arrangörerna.

TRÄFF. Ulrika Sundqvist, försäljningschef på Samhall i Luleå, hade stämt träff med Peter Forsberg, VD för Arkitektkopia i Luleå och en uppföljningsträff är redan bokad.Foto: Jonas Hansson

TRÄFF. Ulrika Sundqvist, försäljningschef på Samhall i Luleå, hade stämt träff med Peter Forsberg, VD för Arkitektkopia i Luleå och en uppföljningsträff är redan bokad.Foto: Jonas Hansson

Foto: Jonas Hansson

PITEÅ2008-10-23 06:00
För två år sedan, då Skellefteå AIK gick upp i elitserien och skulle spela match i Luleå, arrangerades det första company matchmaking-mötet.- Vår tanke var att en massa företagare skulle åka från Västerbotten till Luleå och att det var ett bra tillfälle att träffas, säger Lars Koverberg, som driver företaget Letsact i Skellefteå.Tillsammans med Tomas Lind från Arra i Luleå står han bakom konceptet.- Ganska snart kom det fram att det inte behövdes en hockeymatch eller annat dragplåster utan att intresset var stort som det var och nu har vi anordnat sådana här träffar över hela landet, säger Lars Koverberg.Tre bussar
Till mötet på Pite havsbad under onsdagen hade bussar körts från Umeå, Skellefteå och Luleå.- Redan på bussarna börjar nätverkandet och förutom de inbokade mötena, sammanlagt 756 stycken, ges tillfälle till spontana möten, säger Lars Koverberg, som själv deltog aktivt på det förra matchmakingmötet.- Som resultat av det kom jag i kontakt med en person som ville ha min hjälp att sälja vip-biljetter till Melodifestivalen i Skellefteå, berättar han.Han menar att mötena ger tillfälle att lära känna andra företagare och att de sedan introducerar varandra för andra personer. Inte som speeddating
Förutom företagare deltog representanter för Piteå, Skellefteå och Umeå kommuner.- Det är alldeles för få företag som lägger offentliga anbud och här får de tillfälle att lära sig mer om det, säger Lars Koverberg.Han vill inte blanda ihop begreppet matchmaking med speeddating för företag.- Jag har prövat det, men efteråt snurrade det bara i huvudet.Två av de deltagare som hade hittat varandra på havsbadet var Ulrika Sundqvist, försäljningschef på Samhall i Luleå, och Peter Forsberg, VD för Arkitektkopia i Luleå.- Vi har redan bokat ett uppföljningsmöte, säger de och tillägger att de varit med på company matchmaking tidigare och att det alltid lett till affärer efteråt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!