Fler trafikpoliser till Norrbotten

Polisen satsar på trafikövervakningen i länet och anställer fler trafikpoliser. ”Polisens förmåga att ingripa mot trafikbrott kommer att öka”, säger gruppchefen Mattias Martinsson.

Trafikpolisen ansvarar för att kontrollera yrkestrafik så som tung yrkestrafik, taxi och bussar.

Trafikpolisen ansvarar för att kontrollera yrkestrafik så som tung yrkestrafik, taxi och bussar.

Foto: Frida Enberg

PITEÅ2019-03-27 08:19

Den 1 januari sjösattes en helt ny trafiksektion i Polisregion nord, som består av de fyra nordligaste länen. I Norrbotten innebär det att ytterligare fyra trafikpoliser anställs samt en bilinspektör. Tre av rekryteringarna är redan klara.

– Vi har anställt tre nya trafikpoliser, varav två av dem kommer från Piteå. Vi har även en fjärde rekrytering på gång, säger gruppchefen Mattias Martinsson.

Grundbemanningen i den nya trafikgruppen kommer att bestå av sex trafikpoliser och han själv. Därutöver kommer även tre bilinspektörer att arbeta i trafikgruppen.

– Vi har två bilinspektörer i dag och kommer att rekrytera en till. De är vår spjutspets. Det är de som är våra fordonsexperter, säger Martinsson.

I april tillträder de nyrekryterade trafikpoliserna sina tjänster. Målet är att på sikt rekrytera ytterligare fyra trafikpoliser.

Sedan 2015 (och fram till årsskiftet 2018/2019) har trafikpoliserna varit anställda av lokalpolisområdena, vilket har gjort att de inte kunnat fokusera fullt ut på att bekämpa trafikbrott.

– Det har inneburit att de även fått arbeta med den ingripande verksamheten, som ofta måste prioriteras. Flera trafikpoliser har sökt sig till andra tjänster de senaste åren, säger Mattias Martinsson.

Han känner sig hoppfull inför den nya organisationen, där trafikpolisen ges möjlighet att arbeta mer renodlat med enbart trafikövervakning.

– Vår roll känns mer prioriterad av ledningen. Det känns som att det är viktigt det vi gör, säger han.

– Alla poliser i yttre tjänst har trafikkunskap. Men trafikpoliser har en fördjupad kunskap om trafikområdet. Det finns ett stort behov av vår verksamhet. Det har att göra med att vi har vissa krav på oss från EU och nationellt uppsatta mål.

Tidigare var trafikpoliserna uppdelade i två grupper där den ena gruppen bevakade tung trafik medan den andra gruppen fokuserade på beteendebrott i trafiken. Nu kommer samtliga trafikpoliser att bredda sin kompetens och jobba tillsammans mot båda områdena.

– Framför allt kommer vi kunna fokusera mer på kontroller av yrkestrafiken, till exempel när det gäller farligt gods, kör- och vilotider och genomföra besiktningar av yrkesfordon, säger Mattias Martinsson.

– Men vi kommer också kunna skärpa bevakningen av beteendebrott i trafiken, säger han.

Trafikpolisen kör aldrig målade bilar.

– Det har att göra med att folks beteende i trafiken förändras när de ser en målad polisbil. Vår uppgift är att ta dem som folk blir arga på i trafiken, det är lättare att göra det om folk inte ser oss, säger Mattias Martinsson.

I bilarna finns avancerad utrustning så som två kameror, där den ena spelar in beteende och den andra läser av nummerskyltar.

Ett växande problem i trafiken är att allt fler bilförare är drogpåverkade.

– Där ger inte vårt sållningsinstrument utslag. Då måste vi använda oss av andra metoder för att göra en bedömning av föraren, säger Mattias Martinsson.

Polisens trafiksäkerhetsarbete

Polisen ansvarar för att förebygga, förhindra och upptäcka brott som sker i vägtrafikmiljön.

Visionen för polisens trafiksäkerhetsarbete är att ingen ska dö eller skadas allvarligt i trafiken.

Prioriterade områden är hastighet och nykterhet.

Användande av skyddsutrustning, förares körkortsbehörighet och förares beteende i trafiken kontrolleras också.

Polisen har även ett uppdrag att göra kontroller av fordons skick samt genomföra de kontroller som polisen ansvarar för gällande yrkestrafiken.

På de mest olycksdrabbade vägarna finns det automatisk trafiksäkerhetskontroll, ATK.

Källa: Polisen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!