Fler och bättre kameror

Snart är den här. Nya känsligare Argus ll, hastighets-övervakningskameran som har en teknik hämtad från stridsflygplan.
Dessutom blir kamerorna ute på vägarna fler.

PITEÅ2005-07-16 06:30
I exempelvis Rosvik och Norrfjärden finns de, övervakningskamerorna som ska hjälpa polisen att se till att fordonsförarna håller hastighetsbegränsningen. Men nu är nya kameror på väg att utvecklas.<br>&nbsp;? Argus två är den officiella benämningen på andra generationens övervakningskameror, säger Rune Peterson vid trafikpolisen i Umeå. De nya kamerorna är blå till färgen och ovala, samt har kraftigare censorer än de gamla. De är också lättare och håller bättre för slag etcetera.<br>Umeå har varit med i ett landsomfattande projekt och i trakten kring Bygdeå används vad som inofficiellt kallas Argus 1,5. Det som ett led i utvecklingen av Argus ll, som förväntas vara ute på vägarna under senare delen av 2006.<br>&nbsp;? Uppsatta hastighetsövervakningskameror betalar sig både ekonomiskt och mänskligt flera gånger om, säger Peterson.<br>Svårt med identifiering<br>De nya kamerorna fungerar även annorlunda gällande den praktiska hanteringen för poliserna i varje län. <br>I dag åker trafikpolisen ut för att hämta det lilla kort som sitter i enskilda kameror och sedan läses kortet av inne på polisstationen. Men avläsningen av de nya kamerorna är tänkt att skötas av Rikspolisstyrelsens enhet i Kiruna. Där ska en stor server med en anläggning som läser av enskilda kamerors identitesnummer baserat på x- och y-koordinater finnas, och handläggningen ska skötas av civila personer ledda av trafikpoliser.<br>Ett problem redan i dag vid användningen av övervakningskameror är att det ibland varit svårigheter med identifieringen av förarna.<br>&nbsp;? Fotona kan vara knivskarpa, säger Erik Kummu vid Luleåpolisen, så visst åker förare fast för fortkörning tack vare hjälpen vi får från övervakningskamerorna. Men det händer att den förfortkörande föraren inte går att identifiera.<br>Ägaren kan bli ansvarig<br>Ett förslag om att fortkörningen i stället ska skrivas ut efter bilregistreringsnumret ligger.<br>&nbsp;? Då blir ägaren ansvarig, säger Kummu. Täcker man registreringsnumret för att slippa undan är chansen stor att man upptäcks och åker fast för det.<br>I dagsläget finns 400 övervakningskameror på de svenska vägarna. Dessa ska framöver ut-ökas till 700.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om