Isläget i Kvarkenområdet påverkar företagen som använder hamnarna runt Bottenviken också.
Den samlade åsikten är att ännu råder det ingen panik men att de följer utvecklingen noggrant.
Billerud i Karlsborg har en båt som beräknas anlända på fredag, men den har redan passerat det värsta isområdet och befinner sig för närvarande i närheten av Torneå.
Risk för förseningar
- Vi har en båt som precis har lämnat och en på väg in så vi ser ut att klara oss just nu. Sedan finns det en risk att det uppstår förseningar när fartyget avgår mot söder, säger Peter Löfgren, logistikchef för Billerud.
På Smurfit Kappa nåddes de ansvariga också av positiva besked under onsdagen.
- Det verkar som att vår båt har tagit sig genom den värsta biten och beräknas kunna gå upp till Piteå själv, säger Sture Öberg, logistikansvarig.
Han kalkylerar med att problematiken med isläget kommer att bestå i fyra-fem veckor till men hoppas att trafiken inom kort ska komma igång.
- En och ett par dagar kan vi jobba igen men det kostar att köra med mer motoreffekt. För oss handlar det om cirka 500.000 kronor mer för våra chartrade lastfartyg, säger Sture Öberg.
Länets största exportör LKAB drabbas givetvis också hårt av att sjötrafiken står stilla. Redan nu uppskattar Lars Andersson, sektionschef, att leveransen försenas med 2-3 dygn.
- Det är inte en ovanlig situation för oss i och med att vi lever i ett vinterklimat. Just nu är det största problemet det logistiska då magasinen i hamnen är fulla. Vi har börjat lasta av en del av malmen i Malmfälten. I nuläget är det ingen panik men vi har inte hur stora lager som helst, säger han.
Extrabilar
Om dödläget skulle bli långvarigt kan det bli aktuellt med alternativa transporter för Smurfit Kappa och Billerud.
- Det kan handla om någon extrabil till kontinenten eller om det är någon större last går det ju att använda järnvägen nu. Men man ska komma ihåg att vi hittills i år inte har upplevt lika stora problem med sjötrafiken som med järnvägen, säger Peter Löfgren.