En procent av kulturen sponsras av företag
Näringslivet sponsrar kulturen med 90 miljoner kronor om året i Sverige. Ett hinder är företagens avdragsrätt, anser Peter Egardt, VD för Stockholms Handelskammare, som tillsammans med Kultur och näringsliv har genomfört den hittills största undersökningen om kultursponsring i Sverige.
I undersökningen framgår att det svenska näringslivets sponsring av kultur uppgår till cirka 90 miljoner kronor per år. Det innebär att ungefär en procent av kulturlivet sponsras av privata företag.Företagen som sponsrar mest återfinns bank-, försäkrings- och finansbranschen.- Undersökningen bekräftar det vi vetat länge, nämligen att det är de största kulturorganisationerna som får mest pengar från näringslivet, säger Karin O´Connor, VD för Kultur och näringsliv i ett pressmeddelande. Två av tre företagare skulle satsa mer pengar på sponsring om avdrags-
reglerna var mer gynnsamma.- Det är anmärkningsvärt att ingenting händer, trots den enighet som råder inom alliansen, när det gäller att förändra skattereglerna för sponsring, säger Peter Egardt, VD för Stockholms Handelskammare, i ett pressmeddelande.Finansministern bromsar
Han tillägger: - Stoppklossen finns uppenbart på finansdepartementet. Anders Borg verkar inte förstå frågan eller så stoppar han den av för mig okända skäl. Enligt undersökningen är det dock bara sex procent av kulturinstitutionerna som ser avdragsrätten som det största problemet. Istället uppger många att man inte själv uppfattar sin organisation som kommersiellt intressant. Fyra av tio uppger också att sponsring inkräktar på den konstnärliga friheten.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!