Dödsolyckan river upp starka känslor

Exakt ett år efter tågolyckan i Bastuträsk där en Piteåbo omkom har Statens haverikommission kommit med sin slutrapport. "Det river upp starka känslor", säger Håkan Sjöström, säkerhetsstrateg på Green Cargo.

I rapporten skriver Haverikommissionen att det var brister i snöröjningen.

I rapporten skriver Haverikommissionen att det var brister i snöröjningen.

Foto: Green Cargo

PITEÅ2019-01-04 16:36

Den 3 januari omkom en Green Cargo-anställd Piteåbo i en tågolycka i Bastuträsk.

Ett år efter dödsolyckan har Statens haverikommission kommit med sin slutrapport.

I rapporten skriver Haverikommissionen att det inte gått fastställa med fullständig säkerhet vad urspårningen berodde på. Men med stor sannolikhet berodde det på att spåret var täckt med snö och att korsnings- och mellanpartiet i växel tolv var nedisade. Snön och isen i växeln lyfte hjulaxeln på den olastade vagnen som gick först i färdriktningen och sedan spårade vagnen ur.

Att det var snö och is i växeln berodde enligt kommissionen på att växeln inte snöröjts de senaste dygnen. Sannolikt fanns det snö och is kvar i vissa delar av växeln även efter att den snöröjdes.

Enligt Haverikommissionen saknades "en systematisk planering av snöröjningen och tydlig arbetsledning under den aktuella perioden".

– Vi har väldigt bra samsyn med Haverikommissionen. Rapporten är tydlig och klar och pekar på att Trafikverken inte hade snöröjt ordentligt. Det är ytterst viktigt att man måste ge förutsättningar för ett säkert tågarbete. Vagnar ska inte spåra ur bara för att det är snö och is. Det här var ju inte ett sidospår, utan det här var en del av stambanan och den ska vara förbar för tåg, säger Håkan Sjöström, säkerhetsstrateg på Gren Cargo.

Haverikommissionen föreslår nu att Transportstyrelsen i samverkan med Arbetsmiljöverket ska undersöka hur en säkrare utformning av det befintliga vagnbeståndet skulle kunna uppnås.

De tycker även att man ska överväga hur det interna regelverket kan förbättras vad gäller utformning, placering, användning av åkhandtag och fotsteg vid radiostyrning av lok.

Green Cargo har även tillsammans med skyddsorganisationen startat ett arbete där man inventerat vilka fordon, i huvudsak timmervagnar, som är utrustade med bra fotsteg och åkhandtag.

– Det här är någonting som ska förbättras både kortsiktigt och långsiktning, men även i ett större perspektiv då det behöver förbättras i hela Europa. Sedan jobbar vi nu aktivt med att ställa krav på spåranläggningarna. Är det inte körbart ska vi inte köra för det är inte rimligt att det ska få sådana här konsekvenser, säger Håkan Sjöström och fortsätter:

– Det är starka känslor som kommer tillbaka. Det är en väldig tragedi för alla inblandade och det river upp starka känslor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om