Medan Försvarsmakten satt stopp för vindkraftverk som stör egna flyget har Transportstyrelsen lagt föreskrifter för hur vindkraftverk, andra höga anläggningar, ballonger samt drakar ska vara markerade. De måste synas för flyget.
Föreskrifterna gäller över hela landet och över vatten.
- Följderna för folk i Markbygden har inte exoploatören beskrivit, säger Claes-Erik Simonsbacka, stark motståndare till projektet med 1.101 vindkraftverk.
Radarsystem
Det går att få dispens för att ha de varnande ljusen släckta. Då ska åtminstone vissa av verken i en vindkraftspark ha system som känner av när flyg närmar sig. Först då tänds belysningen på verken.
Kostnaden för belysning landar på vindkraftsbolagen. Den släckta varianten innebär en fördyrning.
Ska Markbygden vind ha detta system?
- Jag kan inte svara på det. Vår ambition är att ha lösningar som naturligtvis uppfyller Transportstyrelsens regler och som inte ger störningar för boende. Har du radar måste du likväl ha belysning så det här är alltså något som tillkommer, säger Kristina Falk, chef i projektet för tillståndsfrågor.
Det pågår förändringar och utveckling och förhållanden kan förändras, påpekar Kristina Falk. En del upplever vitt ljus som mer störande och i andra länder används enbart rött ljus, exemplifierar hon.
- Det gäller också att ha respekt för flyget, det är ju för att värna det som reglerna finns.
Håkan Löfgren, Transportstyrelsen, uppger att myndigheten gett dispens för den släckta varianten på anläggningen Lillgrund, i Öresund. Ytterligare en ansökan ligger inne. Att bolagen ansöker om att helt slippa belysning är mycket sällsynt.