Det är inga kvartssamtal det handlar om. Ministern kan behöva ta Trafikverket i örat.
Det behövs fart både på regeringen och verket, enligt Norrbotniabanan AB.
Träffen sker nästa vecka i Stockholm. Då träffar infrastrukturministern Catharina Elmsäter Svärd ledningen i regionalt ägda Norrbotniabanan AB, företrädare från näringslivet samt landshövdingarna i Norrbotten och Västerbotten.
- Trafikverket skulle förhandla med oss. Då måste man komma till förhandlingsbordet. Vi kommer inte framåt, säger Gusten Granström, vd i Norrbotniabanan AB.
Överlever inte
Ovanpå detta får infrastrukturministern ett skott från sidan av Riksdagens trafikutskotts ordförande Anders Ygeman, på besök i Luleå i går.
- Det är tydligt att det investeras för lite i infrastruktur i Sverige i dag. De pengar som finns räcker inte till behovet och vi har 101 miljarder kronor mer än regeringen i planperioden, sade han. Det gäller då investeringar till 2021.
Anders Ygeman, som hellre satsar mer på järnvägen än minskar statsskulden, sade sig villig förhandla med regeringen om Norrbotniabanan och liknande satsningar.
- Jag tror inte den här infrastrukturpolitiken överlever mandatperioden, sade han om regeringens program.
Oförändrat
Gusten Granströms förestående träff med regeringen ska ses mot bakgrund av att Norrbotniabanan inte fanns med i den omnämnda planen till 2021 men Trafikverket skulle prata med regionerna och företag om medfinansiering av sträckan Piteå-Skellefteå.
Läget är som tidigare, enligt Gusten Granström, näringslivet kan tänka sig att betala bra för nyttjandet men inga klumpsummor till investeringen.
- I sak har det inte hänt något nytt, rapporterar han.
Bollen går alltså till infrastrukturministern.
- Vi behöver ett förtydligande om vad som menas med medfinansiering, säger Gusten Granström, som också vill ha klarhet från ministern om planarbetet. Det får inte avstanna. Redan tidigare har regionen lovat står för en del av kostnaderna.