De utvecklar elevernas EQ
Lärare från fyra länder samlades förra veckan i Piteå med målet att utveckla elevernas EQ - den emotionella intelligensen. - Det kan bland annat ske genom att få elevernas gruppsamverkan att fungera bättre, säger Agneta Johansson, lärare på Strömbackaskolan.
- Att det riktar sig just mot elever på tekniska utbildningar är en slump. Det beror på att de lärare som tog initiativet till projektet jobbade på sådana utbildningar, säger Agneta Johansson, kemi- och matematiklärare på Strömbackaskolan.
Saknar självinsikt
Projektet har hållit på två år och under den tiden har de haft möten i Tyskland, Österrike och Ungern, som är de andra länderna som deltar, och förra veckan var turen kommen till Sverige och Piteå.
- Från Tyskland deltog också fem elever, säger Agneta Johansson och fortsätter:
- Tanken med projektet är att lära från varandras erfarenheter och också att utveckla språkkunskaperna. Det viktigaste målet är dock att utveckla undervisningens kvalitet och därigenom elevernas emotionella intelligens. Många elever saknar självinsikt, självstyrning och motivation, vilket vi vill ändra på.
En av metoderna är att utvärdera elevernas grupparbeten. Det sker genom att eleverna själva får fylla i enkäter över hur de upplever sin egen och andras roll i gruppen och hur de reagerar i olika situationer.
- Intressant är att många blir avvaktande då de hamnar i en grupp. Dessutom har enkäterna visat att man oftast bedömer sitt eget engagemang som större än gruppens som helhet, säger Agneta Johansson och kollegan Berit Högberg, lärare i tyska och engelska.
Enkäter vägleder
Målet under projektets sista år är att utveckla en enkät för elever som deltar i grupparbeten.
Den ska de kunna svara på regelbundet och den ska också vara lätt att databearbeta.
- Genom enkäterna ska lärarna få vägledning när grupper inte fungerar och på så sätt kunna gå in och stötta upp. När gruppen blir medveten om sina brister kommer också den emotionella intelligensen att utvecklas hos gruppmedlemmarna, säger Agneta Johansson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!