Under februari pågår Piteå Business Awards där vinnare i sju olika kategorier presenteras digitalt. Tidigare har bland annat Årets UF-ambassadör och Årets besöksanledning utsetts. På torsdagen hade turen kommit till kategorin Årets varumärke där kriterierna bland annat är att varumärket ska ha haft en stark utveckling under året, och ha synts utanför Piteå.
Av tre nominerade företag blev det Oxdog som tog hem priset och motiveringen är:
Ett varumärke som syns, tar plats och utvecklar den lokala ungdomsidrotten, samtidigt som det är den tydliga favoriten hos världens bästa innebandylandslag. År efter år har det världsledande Piteåföretaget Evosport fortsatt ta marknadsandelar med varumärket Oxdog. Allting pekar på att den trenden kommer fortsätta.
Joacim Bergström, Mattias Eklund och Marko Sompa har grundat företaget.
– Det är superkul. Vi startade för nästan 10 år sen nu, med tanken att göra det absolut bästa för att skapa produkter för att ge spelarna någonting extra. Vi har hållit fast vid tanken från början och varit konsekventa med det vi gör, säger Joacim Bergström.
– När vi började var det ingen som förstod hur man skulle profilera sig på sociala medier. Vi interagerar mycket med följarna, det blir som ett forum, säger Mattias Eklund.
– Många länder är återförsäljare för er och man blir stolt att läsa "huvudkontor i Piteå", säger Fredrik Nilsson som höll i direktsändningen.