Videon är inte längre tillgänglig
Det närmar sig lunchrast för klass 8A på Solanderskolan i Öjebyn. Men först väntar en NO-lektion med läraren Eva Anundby.
Victor Öhlund, Alex Wahlroos och William Johansson väntar på bänken utanför klassrummet.
De har mestadels gott att säga om sin skola.
– Det är kul här, jag tycker bäst om idrott och musik. De praktiska ämnena. Fast ibland blir det långtråkigt, säger Victor Öhlund.
"Berättande rum"
Kompisen Alex Wahlroos menar att arbetsmiljön är viktig för skolresultaten.
– Jag tror att eleverna trivs här. Vi har ju fått de här nya klassrummen på vår skola, säger han.
Solanderskolan har satsat på modern teknik och inredning i så kallade "berättande klassrum" med heltäckningsmattor på golven och mer flexibelt möblemang.
– Det är faktiskt roligt och känns bekvämt att vara i skolan. Jag tycker bäst om engelskan, säger Gayle Viklund.
Lärarkompetens
Rektor Peter Dawidson tar framgången i rankningen, där Piteå kommun låg på plats nummer 13 ifjol, som intäkt för att enträgna kompetenssatsningar givit resultat.
– Om en elev behöver assistans så sätter jag in en utbildad lärare. Jag tycker att det är jätteviktigt att man har lärarkompetens om man ska jobba i skolan. Sedan har vi som kommun lite svårt att hitta utbildade lärare, så kan det också vara. Men än så länge tycker jag att Piteå klarar sig bra, säger Peter Dawidson.
Nöjd ordförande
Piteå kommun har omkring 8.000 barn i skola och förskola.
Roth Rahkola (S), ordförande i barn- och utbildningsnämnden, är mycket nöjd med utfallet i fackets rankning.
– Vi har välutbildad och engagerad personal. De ska verkligen ta åt sig av det här, säger hon.
Haparanda sämst
Även Luleå och Älvsbyn får gott betyg av Lärarförbundet, med placering tre respektive sex i kommunrankningen. Bland Norrbottenskommunerna är det Haparanda, placering 150, som hamnar längst ned på kommunlistan.