Därför säljer Hilding Holmqvist Pite Havsbad

Efter 19 år som ägare av Piteå Havsbad säljer Hilding Holmqvist hotellet till Tobias Lindfors och Jan Aspvik. Enligt Holmqvist finns inga planer på att sälja ytterligare hotell i koncernen.

Foto: Per Lundström

Piteå2015-12-01 17:00

– Pite Havsbad har varit en stor cigarr att sköta, de andra hotellen i koncernen är mer självgående, säger hotellmagnaten Hilding Holmquist.

När Holmqvist nu säljer havsbadet efter 19 år är det Tobias Lindfors och Jan Aspvik, ägare till bemanningsföretaget Studentconsulting och utbildningsföretaget Miroi, som tar över.

– Det känns bra att det är en norrbottning och ung person som tar över, Tobias tänker långsiktigt, säger Hilding Holmqvist.

I Pitehavsbad Group ingår ett flertal hotell och konferensanläggningar i Norr- och Västerbotten, Hotell Storforsen, Piteå Stadshotell, Comfort Hotel Arctic och Clarion Hotel Sense i Luleå, Bodensia och Rest And Fly på Stockholm Arlanda Airport.

Finns det planer på att sälja fler hotell i koncernen?

– Nej, vi har väldigt bra hotellchefer som i stort sett sköter verksamheten självständigt, med egna budgetar, säger Hilding Holmqvist.

Sonen Jörgen Holmqvist arbetar också i bolaget som även sysslar med köp av fastigheter i Umeå. Ett hotellbygge är på gång i Umeå och ytterligare ett planeras i Skellefteå.

– Generationsväxlingen är på gång, men Jörgen är inte lika mycket av en hotellmänniska.Han kommer nog inte att pendla till Norrbotten som jag gjort, säger Holmqvist.

För Hilding Holmqvist som veckopendlat till Piteå de senaste 19 åren blir det nu mindre tid där.

– Men jag kommer inte trappa ner så länge jag har hälsan. För mig är jobb och hobby samma sak, säger Hilding Holmqvist.

I Swedish LaplandDMC AB som blir det nya namnet på koncernen där Piteå havsbad och Nordkalotten hotell och konferens ingår, kommer även de hotell som Kristoffer Lundström köpt av Holmqvist att ingå, det vill säga Hotell Laponia i Arvidsjaur, Skellefteå stadshotell och Hotell Malmia i Skellefteå.

1 januari 2016 tar nya ägarna över. Redan nu har de stora planer försommarsäsongen, en 11 veckor lång nöjes- och aktiviteskalender toppas med att konceptet Beach Party Pite Havsbad kommer tillbaka och stranden gästas av en världskänd artist.

”Vi ser fram emot att inom fyra år bygga och utveckla Pite Havsbad till Nordens ledande sommaranläggning med spa, nöjen och konferens. Känns extra skoj att få en bra start med ett fullbokat hotell under SM-veckan 25-31/1 då Pite Havsbad fungerar som SM-by ”, säger Tobias Lindfors, ordförande i Swedish Lapland DMC AB i ett pressmeddelande.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!