Butikschef förskingrade 160 000 kronor

En före detta butikschef vid en butik i Piteå har förskingrat 160 000 kronor genom att registrera falska produktreturer. Trots att bedrägeriet uppdagats har företaget valt att inte polisanmäla.

Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

PITEÅ2018-05-07 13:02

Det var efter att butikschefen avslutat sin anställning vid den aktuella butiken, som bedrägeriet upptäcktes. När den ordinarie butikschefen kom tillbaka efter en längre ledighet framkom att det saknades ett stort antal varor som enligt lagerregistret skulle finnas i lager. Vid närmare undersökning visade det sig att samtliga av dessa saknade varor registrerats som returnerade. Utifrån de kassakoder, det vill säga de anställdas ”inloggningsuppgifter” till kassan, som använts vid returerna såg det ut som att olika anställda registrerat dem. När den ordinarie butikschefen, som nu var tillbaka, konfronterade de anställda och frågade om dessa returer förnekade de och sade sig inte känna till dem över huvud taget.

– Vi anställda kan inte varandras kassakoder, det är bara butikschefen som har tillgång till alla anställdas kassakoder, säger en tidigare anställd.

– Företaget gjorde en internutredning och en del anställda förhördes på plats. Alla nekade, berättar hon.

Det visade sig att samtliga dessa returer återförts till ett och samma bankkort, nämligen den tidigare butikschefens eget bankkort.

– Hade personen i fråga tagit ut pengarna i kontanter hade det aldrig gått att bevisa vem som gjorde det, säger den tidigare anställda.

Den före detta butikschefen erkände bedrägeriet och betalade tillbaka pengarna till företaget. Chefen har även skriftligen bett sina kollegor om ursäkt. Men de anställda är fortfarande illa berörda av händelsen, nästan hela personalstyrkan har nu lämnat butiken.

– Vi ville polisanmäla den här personen, men företaget har gjort upp med den tidigare butikschefen om det hela. Pengarna har betalats tillbaka och företaget har lovat personen att inte berätta något för den nya arbetsgivaren, säger en annan före detta anställd, som PT pratat med.

Personerna som slutat känner att de inte kan göra en polisanmälan nu eftersom det i så fall skulle drabba det fåtal som jobbar kvar.

– Vi kommer försöka prata med företaget, för att de ska stå till svars. Det här är ett företag som är känt för att inte behandla sina medarbetare bra, det finns massor av anmälningar från facket på den här butiken, säger en av de tidigare anställda.

– Det känns orättvist att vi blev misstänkta utan att ens få veta det, sen släppte de den som var skyldig, säger hon.

PT har sökt representanter för butiken. Företagets presstjänst uppger att de inte känner till bedrägeriet samt att de inte kommenterar interna händelser.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om