Bottenviksbågen blir varumärke

Franska rivieran och finska Lappland har lyckats med det tidigare.
Nu ska också Bottenviksbågen lanseras som ett varumärke ? för att marknadsföra den arktiska kustturismen i norra Sverige och Finland.
? Vi håller just nu på att ta fram områdets befintliga ?high lights?, berättar Tommy Ukkola, huvudkoordinator från Uleåborg.

PITEÅ2003-10-11 06:30
Bottenviksbågen, eller som det heter på engelska The Bothnian Arc, startade som ett samarbete mellan kustkommunerna i norra Finland och Sverige 1998.<br>Sedan ett år tillbaks är det en ekonomisk förening med sju kommuner i Sverige och fem regionkommuner i Finland som medlemmar i ett område med sammanlagt 610.000 invånare.<br>De svenska kommuner som ingår är Skellefteå, Piteå, Luleå, Kalix, Haparanda, Boden och Älvsbyn. De två sistnämnda saknar egen kust men får vara med i egenskap av att de ingår i fyrkantsregionen. <br>Kommunikationskorridor<br> ? Bottenviksbågen har ett strategiskt bra läge i skärningspunkten mellan Barentsregionen och Östersjöområdet och de mest tätbefolkade kommunerna inom regionen finns här, konstaterar Tommy Ukkola från Uleåborg, som är anställd som huvudkoordinator medan Luleås kommunalråd Karl Petersen är ordförande.<br>Ekonomiskt finansieras Bottenviksbågen av sina medlemskommuner och av EU-medel.<br>Ett konkret exempel på ett projekt som drivs är att få EU att utse regionen till ?the Bothnian corridor?, en knutpunkt för kommunikationer i området, där bland annat Norrbotniabanan på sikt kommer att ingå.<br> ? Tanken har mottagits väl när den har presenterats i EU. Om de utser det till en kommunikationskorridor är det också möjligt att få 30 procent i bidrag till exempelvis Norrbottniabanan från EU, säger Tommy Ukkola som i veckan besökte Piteå.<br>Ett annat konkret projekt som föreningen har arbetat med är att få de finska och svenska regeringarna att utse regionen till en kunskapsbåge, ungefär som danska och svenska regeringen har utsett Öresundsregionen till en kunskapsbro.<br> ? Finlands förra statsminister var beredd att gå in med pengar om även Sverige gick med, vilket man inte har gjort än, säger Tommy Ukkola.<br>Bottenviksbågen inriktar sig framför allt på projekt inom fem olika områden:<br>nn Informations- och kommunikationsteknologi (ICT)<br>nn Stål- och verkstadsindustri<br>nn Träindustri<br>nn Upplevelseindustri/turism<br>nn Välfärdsteknologi<br>Enkäter med 138 företag<br>Nyligen hade den grupp som arbetar med upplevelseindustri/turism ? internt kallat ?turismbågen? ? en konferens i Torneå.<br> ? Vi konstaterade bland annat att det finns samma attraktionskraft hos alla kommunerna som ingår i Bottenviksbågen gentemot omvärlden, säger Anders Granberg, destinationsutvecklare hos Luleå kommun och ledamot i turistgruppen.<br>Han berättar att en grupp studenter genomfört enkäter med 138 företag i regionen.<br> ? Alla hade en i det närmaste identisk bild av hur de kan utvecklas. Alla har också den utomnordiska marknaden som målgrupp, säger Anders Granberg som jämför Bottenviksbågen som med franska rivieran, ett annat område där man samverkar för att locka turister.<br> ? En annan sådan region är finska Lappland, som har lyckats etablera sig som ett varumärke i hela världen. Det borde vi också kunna göra om vi bara tillvaratar det som är unikt för det arktiska kustområdet, säger Tommy Ukkola.<br> ? Man kan notera att 90 procent av de företag som studenterna intervjuade ansåg att Bothnian Arc är ett bra begrepp att marknadsföra sig under, säger Thomas Riklund från Norrbotten presenterar, som också är ledamot i turistgruppen.<br>Hemmablind<br>Just nu pågår ett arbete med att ta fram befintliga ?high lights? som kan marknadsföras inom regionen. <br>Det rör sig exempelvis om Pite havsbads iskryssare, isvägarna i Luleå skärgård och snöslottet i Kemi.<br> ? En del saker blir man hemmablind över, som exempelvis att havet fryser till. Det är ju något naturligt för oss, men för exempelvis en fransman är det oerhört exotiskt, säger Tommy Ukkola.<br>På det lokala planet hoppas alla tre att Bottenviksbågen nu också ska slå igenom i Sverige som begrepp.<br> ? I Finland har man tagit det till sig och när man presenterar vädret på TV pratar man om vädret i Bottenviksbågen, säger Tommy Ukkola.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om