Blandad kompott i Piteå
Festspelen i Pite älvdal
Invigningskonsert
Jönköpings Sinfonietta
Konstnärlig ledare: Jan Stigmer
Solister: Maria Keohane, sopran; Birgitta Svendén, mezzosopran
Patrik Öhlund; Folkmusikgruppen Bäsk med Gunnel Mauritzon, sång
Norrmalmia, Piteå, onsdag 6 juli
Festspelen i Pite älvdal
Invigningskonsert
Jönköpings Sinfonietta
Konstnärlig ledare: Jan Stigmer
Solister: Maria Keohane, sopran; Birgitta Svendén, mezzosopran
Patrik Öhlund; Folkmusikgruppen Bäsk med Gunnel Mauritzon, sång
Norrmalmia, Piteå, onsdag 6 juli
<P align=left>Ett festspel måste förstås ha en invigningskonsert. Den konventionella består av att några konventionella orkesternummer spelas, gärna lite pompöst, och att en eller par solister, en violinist och en sångare med namn tar plats på scenen.</P>
<P align=left>Så har det väl lite hårdraget gått till också under festspelens långa historia i Piteå. Nu är det nya, krya tider och invigningsprogrammen liknar mer happenings, där man inte alltid vet vad som kan hända, musiken är lite oregerlig och blandad. Ett och annat hyss förekommer och konferencieren, om man ska använda det ordet, liknar mer och mer ståuppkomiker.</P>
<P align=left>Så var det på onsdagskvällen när Festspelen i Pite älvdal som de officiellt kallas invigdes i Norrmalmia. Det ska med detsamma sägas att skämt och allvar blandades i lagoma proportioner och att det man brukar kalla det konstnärliga inte alls sattes på undantag.</P>
<P align=left>Tyvärr drar sådana här evenemang gärna ut på tiden, eftersom det ska hållas invig-ningstal, den här gången i och för sig föredömligt kort av huvudsponsorn SCA:s Per Embertsén, det ska lottas ut vinster på biljetter, och mellansnacket måste ju också få ha sin tid, så den här recensionen måste försaka en av huvudattraktionerna Birgitta Svendén.</P>
<P align=left>Dessförinnan fanns emellertid andra godbitar. En delikatess av särskilt slag var onekligen den allra senaste idolen, Patrik Öhlund, och hans framträdande. Han sjöng med påtaglig röstglädje och smak sina tre sånger, allra först <I>Guldet blev till sand</I> ur Kristina från Duvemåla, sedan <I>She</I>, som hör till Charles Aznavours stora succéer och så en populärmelodi av Tomas Törnholm och Patrik Tibell till Ingela "Pling" Forsmans text, <I>Här</I>, som tycks bli en riktig hit för Patrik.</P>
<P align=left>Åsa Persson och Sebastian Ring såg till att publiken trivdes mellan de olika numren. Huvudaktörer på scenen var väl annars den förnämligen ensemblen Jönköping Sinfonietta, som utan att tynga föreställningen visade upp sina kvalitéer.</P>
<P align=left>Den konstnärlige ledaren Jan Stigmer spelade en sats ur en av Paganinis violinkonserter med tillbörlig virtuositet på sin Stradivarius. Sopranen Maria Keohane från Göteborgsoperan svarade för ett par härliga sångnummer, först en fransk folklig melodi till ackordeonackompanjemang av Anita Agnas och sedan en aria ur Joseph Martin Kraus opera Proserpine. Ett spektakulärt inslag svarade orkesterns blåsarensemble John Bauer Brass för i sin skojiga blandning av Händels Hallelujahkör och <I>When the saints go marching in </I>och ett annat kul inslag var Sebastian Rings lilla cymbalsketch som illustration till slagverkarens ibland ganska sysslolösa tillvaro i symfoniorkestern.</P>
<P align=left>I den rika och smakrika brygden fanns också lite Haydn i form av en sats ur hans 49:e symfoni, <I>Passionen</I>, <I>Ungersk dans</I> av Johannes Brahms och festlig polsk kletzmermusik, <I>Hosa Duna</I>.</P>
<P align=left>Innan kvällen var slut framträdde också folkmusikgruppen Bäck och Gunnel Mauritzon som aptitretaren inför nattkonserten i Piteå stads kyrka och Birgitta Svendén sjöng Habaneran ur Bizets Carmen.</FONT> </P>
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!