Bilprojekt mot missbruk och rattfylla

Björn Magnusson, bil-systemsteknikelev från Luleå, var tillsammans med representanter från Arjeplog kommun och visade upp en racerbil på IOGT-NTO-kongressen i Piteå. Bilen är en del i ett drogförebyggande projektsatsning som görs av kommunen.

PITEÅ2005-07-07 06:30
STCC har de flesta hört talas om, Swedish touring car championship är svensk motorsports absoluta tungviktsklass. Ovan nämnda projektracerbil ingår dock i JTCC-klassen, en ?strippad? version där alla tävlande bilar har ungefär samma standard, antal hästkrafter och vikt.<br>&nbsp;? Hittills är tre tävlingar körda och Hornavanskolans team har kammat hem två elfteplatser och en femteplats bland 20-25 tävlande, säger Björn. Sammanlagt är det åtta tävlingar under säsongen.<br>Nykterhetslöfte<br>Arjeplog kommun är huvud-ägare för racerbilprojektet, och hjälpstöttare är bland annat IOGT-NTO, UNF och företaget Podium. Alla skolungdomar som vill delta måste skriva på ett löfte om nykterhet.<br>&nbsp;? Vi som går på skolan söker till projektet och teamet, som består av cirka tjugo personer, väljs ut efter erfarenhet, egenskaper och motivation, säger Björn. Därefter delas eleverna in i fyra grupper, förare, depå-personal, ekonomi- och marknadsföringsansvariga.<br>Lönar sig i längden<br>Tanken är att eleverna både ska ha något att göra på fritiden och lära sig att driva ett projekt. Arjeplog kommun satsar mellan 700.000 och 900.000 kronor per år i nykterhetsprojektet. Men lönar det sig?<br>&nbsp;? Ja, säger kommunalrådet Bengt-Urban Fransson. Långsiktigt får vi igen det flera gånger om. Dels är satsningen effektiv i förebyggande syfte, dels är den en del i att hjälpa IOGT-NTO att etablera sig på orten med ett rikt utbud av fritidsaktiviteter för de unga. En rik fritid minskar risken för tidig alkoholdebut och användning av droger. Därtill har projektet en ren marknadsföringsmässig lönsamhet för oss.<br>&nbsp;? Att delta i projektet är en utmaning, säger Björn Magnusson. Att avstå alkohol och andra droger är dock inget problem. Jag skulle aldrig tänka mig att köra full, det måste ju vara än värre än att vara trött och köra. Risken är ju att man tappar kontrollen helt över fordonet.<br>Sven-Olov Carlsson, förbundsordförande för IOGT-NTO, säger att anledningen till att IOGT-NTO engagerat sig i projektet är just att det har ett preventivt syfte:<br>&nbsp;? Alkohol medverkar i en mycket stor del av trafikolyckorna, och ju mer alkohol som konsumeras desto fler rattfyllerister får vi. För varje procentenhet som totalkonsumtionen ökar, ökar antalet rattfulla med 0,7 procentenheter.<br>Fakta/rattfylla och olyckor<br>Enligt statistik från Vägverket är varannan förare som omkommer i singelolyckor alkoholpåverkad och andelen totalt döda personbilsförare med alkohol i blodet var år 2003 närmare 28 procent.<br>veronica.stenlund@kuriren.com<br>0911/911 90
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om