Barn släpps av på fel sida

Alltför många skolbarn släpps av på fel sida av vägen när de åker skolbuss.
De hävdar NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, som dock tvingas backa i sin kritik av Piteå kommun.

PITEÅ2005-04-06 06:30
I ett pressmeddelande skriver NTF att fem av sex kommuner släpper av barnen på fel sida av vägen vid skoltransporter.<br>De bygger sitt uttalande på en enkät i 62 kommuner, där samtliga tre kommuner som ingår från Norrbotten (Kalix, Hapa-randa och Piteå) får underkänt.<br>Leder barnet över vägen<br>Hans Fredricson, ansvarig för skolskjutsar på Piteå kommun, tycker dock att kommunen pekas ut felaktigt.<br> ? När en busschaufför tvingas släppa av ett barn på fel sida måste chauffören alltid gå ut för att ledsaga barnet över vägen. Det kravet ställer vi alltid på upphandlade linjer, men på reguljära linjer, där det oftast är äldre barn som åker, kan vi inte ställa det kravet, säger han.<br>Årlig information<br>Hans Fredricson påpekar att chauffören inte behöver följa med barnet hela vägen över.<br> ? Däremot ska chauffören förvissa sig om att kusten är klar åt båda håll.<br>Han konstaterar också att på linjer där bussen vänder om ska barnet inte släppas ut förrän bussen står vänd åt rätt sida.<br> ? Vi ställer samma krav på taxi och har regelbundna informationer med ledningen och en årlig information till chaufförerna, säger Hans Fredricson, som konstaterar att den tragiska dödsolyckan för elva år sedan då en flicka i Stockbäcken blev påkörd och omkom sedan hon lämnat skolbussen inte ska få upprepas.<br> ? Vi kan vi alltid bli bättre, men jag upplever våra krav som väldigt tydliga i dag, säger han<br>Lars Martinell, verksamhetschef på NTF Norrbotten, säger sig vara nöjd med beskedet från Hans Fredricson.<br>Verkar fungera<br> ? Ja, i enkäten har han kryssat för att det förekommer att skolbarn släpps av på fel sida av vägen, men det gavs ingen möjlighet att förtydliga svaret. Som han nu beskriver det tycker jag det verkar fungera suberbra i Piteå, även om det allra bästa är om skolskjutsarna alltid släpper av barnen på rätt sida, säger han.<br>Enligt NTF finns det en tendens i landet att allt fler skolresor läggs över på den ordinarie linjebusstrafiken, som inte omfattas av skolskjutsförordningen.<br>Bör kvalitetssäkra resorna<br>Även den typen av resor bör kvalitetssäkras, anser NTF, som vidare kräver att skolskjutsar inte ska få passeras när barn tas upp eller släpps av och menar att det är olämpligt med hållplatser på vägar med hastighetsgränser på 90 km i timmen eller mer. <br>I samband med NTF:s kongress i Kiruna den 15?16 april kommer säkerheten vid skoltransporter att diskuteras vidare.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om