1.000 skogsjobb kan hotas

Uppåt 1.000 jobb i länet hotas om förslaget på kilometerskatt för lastbilar och andra tunga fordon drivs igenom.
? Det skulle bli förödande konsekvenser, särskilt i inlandet, säger Gunnar Andersson från Skogsägarna och riksdagsledamöterna Lars U Granberg (s) och Krister Hammarbergh (m) håller med.

PITEÅ2005-01-12 06:30
På tisdagen presenterades en rapport som skogsindustrins eget forskningsinstitut, Skogforsk, har gjort på uppdrag av LRF Skogsägarna, Skogsindustrierna och Sveriges åkeriföretag.<br>Rapporten är en konsekvensanalys av de förslag som förs fram i den statliga utredningen Skatt på väg som presenterades före sommaren.<br>Någon proposition har ännu inte lagts av regeringen utan utredningen har sedan den varit på remissrunda landat på finansdepartementet.<br> ? Man kan hoppas att de aldrig lägger fram de förslag som förs fram, men man sätter ju inte till en utredning på en höft, så någon tanke finns det nog bakom den, säger Gunnar Andersson, näringslivschef för Norra skogsägarna.<br>Riksdagsledamöter inbjudna<br>Han var, tillsammans med bland annat Ingemar Nilsson, VD för Skogsägarna Norrbotten, en av många representanter för de två nordligaste länens skogsindustri som fanns på plats då Skogforsks rapport redovisades vid en presskonferens på SCA Packaging i Munksund.<br>Samtliga av Norrbottens riksdagsledamöter hade bjudits in att närvara och två hade hörsammat inbjudan: Krister Hammarbergh (m) från Luleå och Lars U Granberg från Piteå.<br>Båda instämde i kritiken.<br> ? Det här är bara ytterligare ett inslag i den gröna skatteväxling som ingår i regeringens och samarbetspartiernas 121-punktsöverkommelse. Skatteväxlingen i sig har inte gett några påverkansbara miljöeffekter utan istället bidrar den till att slå ut landsbygdens näringsliv, säger Krister Hammarbergh.<br> ? Om den genomförs handlar det nog mer om ett sätt för regeringen att kunna behålla makten genom att fullfölja sina löften till miljöpartiet, tillägger han.<br>Måste stoppas<br>Också Lars U Granberg (s), som nyss börjat om i riksdagen efter sin pappaledighet, konstaterar att uppgifterna i Skogforsks rapport visar att konsekvenserna skulle bli så kraftiga att förslaget måste stoppas.<br> ? Jag kommer nu att se till att finansministern och näringsministern uppvaktas om detta. Personligen anser jag att den gröna skatteväxlingen bara kan genomföras med acceptans i de breda folkgrupperna ,och jag har stor förståelse för de som säger att det är nog nu. Vi kan inte låta den gröna skatteväxlingen slå sönder en hel landsända.<br>45 miljoner mer<br>Lars U Granberg tycker det var synd att Peter Eriksson från miljöpartiet inte var med på informationen och det tycker även Gunnar Andersson från Skogsägarna.<br> ? Men jag föreslår att han gör ett besök hos Stina Blombäck, VD för Billerud Karlsborg i Kalix, säger Gunnar Andersson.<br>Stina Blombäck, som också medverkade på presskonferensen, konstaterade för övrigt att Karlsborg drabbas av ökade kostnader på 45 miljoner kronor om förslaget fullföljs.<br>SCA beräknar få ökade kostnader med 60 miljoner kronor, medan Kappa Kraftliner förmodligen hamnar i 100 miljonersnivån.<br> ? Det är framför allt förslaget på att införa en kilometerskatt på 36,70 kronor per mil för tunga fordon, framför allt lastbilar och långtradare, som slår hårt mot alla företag som är beroende av transporter. Dit hör även jordbruket och gruvnäringen, säger Gunnar Andersson.<br>Han konstaterar att det inte hjälper att fordonsskatten tas bort och att industrin kompenseras med lägre arbetsgivaravgifter.<br> ? Nej, det blir ändå en våldsam nettoskattehöjning och för skogsnäringen, som har höga kapital- och teknikkostnaderna, är den sänkning som förslås av arbetsgivaravgifterna försumbar.<br>Minskade leveranser<br>Enligt Skogforsks rapport kommer transportkostnaderna för landets skogsnäring totalt att höjas med 30 procent.<br>Det innebär att 30 procent av virket blir olönsamt att avverka ? vilket i sin tur medför en kraftig minskning av leveransen av råvara till sågverken.<br> ? Förslaget slår hårt överallt, men allra hårdast in i landet, där den så kallade nollzonen, bortom vilken det är olönsamt att bedriva skogsbruk, flyttar sin gräns närmare kusten. Hårdast blir det för gallringen som blir ännu mindre lönsam, säger Gunnar Andersson.<br>Han påpekar att 15 års rationaliseringar inom skogsnäringen kommer att ätas upp av de fördyringar som förslaget skulle medföra.<br>Hundratals miljoner<br>Ett annat räkneexempel visar hur landets sågverk 2003 upplevde det bästa vinståret på tio år med en sammanlagd vinst på 800 miljoner kronor.<br> ? Den kostnad de drabbas av om förslaget genomförs är 830 miljoner kronor mer per år, säger Gunnar Andersson.<br>Bara för Norrbottens del innebär förslaget flera hundra miljoner kronor i fördyringar inom skogsnäringen.<br> ? Enligt våra beräkningar medför det minst 500, kanske uppåt 1.000 årsarbeten färre i branschen, säger Morgen Yngvesson, virkeschef på SCA skog i Piteå.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om