Lokala kändisar säger ifrån

Sammanlagt 28 lokala Piteåprofiler säger i en stor affischkampanj nej till att köpa ut alkohol till ungdomar. Kampanjen, som genomförs av IOGT/NTO, ska pågå i sju månader.

KÖPER INTE UT. Ulla Bergh Eriksson och Ronny Eriksson köper inte ut alkohol åt ungdomar.

KÖPER INTE UT. Ulla Bergh Eriksson och Ronny Eriksson köper inte ut alkohol åt ungdomar.

Foto: Jonas Hansson

PITEÅ, KURRIEN2007-12-12 01:45

På tisdagen lanserades IOGT/NTO:s Piteåkampanj med ett glöggparty hos IOGT/NTO i Öjebyn.Att det var alkoholfri glögg behöver väl inte tilläggas ...På plats fanns flera av de lokala profiler som medverkar i en affischkampanj, där de säger nej till att köpa ut alkohol till ungdomar.-För mig är det självklart att ställa upp i en så jätteviktig fråga, som vi också jobbar intensivt med i kommunen, säger kommunalråd Helena Stenberg.Självklart
Lika självklart var det för bland annat byggföretagaren Per-Åce Hellström från Jävre, som medverkar tillsammans med dottern Johanna Olsen, ICA-handlare i Jävre.Andra som är med i kampanjen är bland annat artisterna Anna-Lotta Larsson och Patrik Öhlund, konstnären Tora Ceder, kommunchef Helen Röckner samt Krokodils ägare Ronny
Eriksson och Ulla Bergh Eriksson.-Det har inte varit några problem att få folk att ställa upp. I stort sett alla har sagt ja. En sade att han själv hade köpt ut, så då var det ju inte så lämpligt att medverka. Liza Marklund hade inte tid enligt hennes sekreterare och Åsa Persson fick inte medverka för Sveriges
Television, berättar Monica Isaksson, allt-i-allo på IOGT/NTO i Öjebyn.Byts varje månad
Idén till kampanjen kommer från Växjö, konstaterar Anna-Lena Gröhn, distriktskonsulent på IOGT/NTO Norrbotten.-För oss är det självklart att ungdomar under 18 år inte ska komma åt alkohol, men enligt en riksomfattande enkät uppger åtta procent av ungdomarna att deras föräldrar köper ut och fyra procent säger att de tar alkohol från sina föräldrar utan lov, säger hon.Affischerna ska hängas på butiker, mackar, skolor med flera ställen över hela kommunen.Två affischer på varje ställe och på varje affisch är det två namn.-Det innebär att man möts av fyra ansikten. Dessutom ska
affischerna bytas ut en gång i månaden för att få maximal effekt, säger Monica Isaksson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!