Piteårederiet förnekar oetisk båtskrotning

Piteåföretaget Marine Group utpekas för att ha sålt en båt för skrotning på ökänd ort i Indien. Jan Lindbäck, vd, förnekar saken.

I Tv4 pekas Piteåföretaget Marine Group ut för att ha sålt bogserbåten Herakles för skrotning i Indien. VD Jan Lindbäck förnekar att båten medvetet skulle sålts för skrotning. (Arkivbild)

I Tv4 pekas Piteåföretaget Marine Group ut för att ha sålt bogserbåten Herakles för skrotning i Indien. VD Jan Lindbäck förnekar att båten medvetet skulle sålts för skrotning. (Arkivbild)

Foto: Marine Carrier

Piteå kommun2019-11-29 18:31

I en granskning av Tv4 pekas Piteåbaserade Marine Group ut för att ha sålt bogserbåten Herakles för skrotning i Indien. Detta som ett sätt att undkomma europeiska regleringar vad gäller arbetsmiljö och gifthantering. I en intervju med PT förnekar Marine Groups vd Jan Lindbäck att de skulle sålt båten för skrotning. 

– Vi har inte på långa vägar sålt någon båt för skrotning. Om någon betalar flera gånger över skrotvärdet för båten, det bekräftar ju att det inte är någon skrotbåt. Vi har heller inte ägt båten. Vi har driftat den, och sedan assisterat vid försäljningen. 

Stränderna vid indiska Alang, där båten nu befinner sig, har tidigare uppmärksammats, bland annat i DN, för att användas för billig båtskrotning. Granskningarna vittnar om vedervärdiga arbetsförhållanden, och organisationen Shipbreaking platform uppskattar att 390 arbetare mist sina liv i Alangs skrotoperationer sedan 2009. Jan Lindbäck berättar att båten befinner sig vid platsen, men ser flera förklaringar till att så kan vara fallet. 

– Det är en skrotfirma som köpt båten, men de har en flotta med bogserbåtar som de använder för olika jobb, och Herakles skulle vara en av dem.  

– Båten har använts för bogserjobb både i Medelhavet och Röda havet. När man ser på inslaget ser det ut som att båten gått direkt från Polen till Indien för skrotning, vilket inte stämmer. Mig veterligen har man nu bogserat en oljerigg från Egypten till Indien för skrotning. Båten har blivit certifierad för att göra det jobb den köptes för att göra. 

Jan Lindbäck berättar att Marine Group driftat båten sedan 2012. Båten är enligt Jan Lindbäcks vetskap i bra skick. Jan Lindbäck har också pratat med mäklaren som skötte affären när båten såldes till nuvarande ägare, som säger att den nu är till salu.

– Jag har efter granskningen varit i kontakt med mäklaren som sålde båten, som meddelat att den just nu är till salu. Det ska finnas intressenter, och ägaren begär långt mer än skrotvärdet för båten. 

Men ni har inte haft för avsikt att båten ska skrotas?

– Absolut inte. 

Och du har inte upplevt det som att ambitionen var att skrota den? 

– Absolut inte, och det tycker jag varit kristallklart. Det står klart och tydligt i avtalet vi gjorde att båten inte ska skrotas, utan att en förutsättning för försäljningen är att den ska fortsätta användas. Det är tillagt som en extra klausul i kontraktet. 

"Det står klart och tydligt i avtalet vi gjorde att båten inte ska skrotas" säger vd Jan Lindbäck, som kritiserar Tv4:s granskning. (Arkivbild)
"Det står klart och tydligt i avtalet vi gjorde att båten inte ska skrotas" säger vd Jan Lindbäck, som kritiserar Tv4:s granskning. (Arkivbild)
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!