Affärsresenärer väljer bort hotell
I Stockholm bor färre affärsmän på hotell, men enligt länets hotellkung Hilding Holmqvist har bara ett av hans sju hotell haft en nedgång.
STÅR STARK. Hilding Holmqvist, som äger sju hotell inom Pite havsbad group, har inte märkt av någon märkbar minskning av affärsresenärer på hans hotell och säger sig tro på det personliga mötet.Foto: Jonas Hansson
Foto: Jonas Hansson
Hilding Holmqvist, som äger sju hotell, varav sex i Norrbotten, är dock inte orolig för egen del.- Våra hotell inom Pite havsbad group har ökat beläggningen av affärsresenärer något, men det beror på förvärvet av Bodensia i Boden, där beläggningen har varit bättre än vi hade förväntat oss. Utan det hade vi nog haft en mindre minskning, men i stort sett är det plus minus noll, säger han.Han menar att man har en liten organisation och att Norrbotten inte drabbats lika hårt som Stockholm.- Vi har inte behövt göra några prissänkningar. Däremot är det tuffa prisförhandlingar kring konferenser.Han konstaterar att det enda hotell som egentligen tappat affärsresenärer är Arctic Hotell i Luleå, där man märkt en nedgång med tio procent.- Det är ett utpräglat affärshotell, medan de flesta av våra andra hotell har andra ben att stå på också.Nöjeskonferenser
En del affärsmän kanske väljer telefonkonferenser under lågkonjunktur, men av erfarenhet vet Hilding Holmqvist att det inte är något som varar i längden.- Nej, det är bara skit. Telefonkonferenser kanske funkar om man är två-tre stycken, men det håller inte i längden. Människor vill träffas, säger han.Hilding Holmqvist konstaterar också att det finns tre sorters konferenser: nöjes-, informations- och utbildningskonferenser.- Det är framför allt nöjeskonferenserna, som man åker till för att se Ronny Eriksson och supa till lite, som har fått stryk.Han konstaterar slutligen att Pite havsbad group nästa år har en "oerhört bra beläggning" i hela koncernen.- Så får vår del är det hur lungt som helst.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!