Bedragare utger sig för att vara din bank – försöker lura dig

Swedbank går ut me en varning till sina kunder. Även andra banker har hört talas om bedragare som använder deras namn i syfte att svindla kunder på pengar.

Pengar2016-05-24 17:24

Swedbank gick under tisdagen ut med en varning på sin hemsida och via Facebook, efter flera olika försök till bedrägerier via internet.

Den här gången handlar det om bedragare som via mejl uppger att mottagarens kreditkort spärrats på grund av fel faktureringsinformation.

Därefter leds kunden, via en länk, till en sida där de ska uppdatera sin information. 

Liknande fall har avslöjats hos andra banker.

– Som vi förstår det är det kunder hos både oss och andra banker som har fått liknande mejl, sms och meddelande på Facebook, säger Gabriel Francke Rodau, presschef på Swedbank. 

Detta är ett solklart fall av bedrägeri, menar Swedbank, som uppmanar sina kunder att inte lämna ut någonting. Så här skriver de på sin hemsida:

 "Lämna aldrig ut dina kortnummer, kontonummer, inloggningsuppgifter eller annan känslig information – inte ens till någon du känner eller tror dig känna", skriver Swedbank i inlägget på sin hemsida.

Swedbank betonar att de aldrig ber om känslig information via mejl eller liknande. Möts man av sådana mejl, så ska man bara radera dem.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!