Yrkesliv: Här i Pålmark går det undan med turbofart

Högteknologi för hela slanten.
I den lilla byn Pålmark, sex kilometer norr om Norrfjärden, finns företaget MC Xpress med hela världen som marknad.
Det handlar om turbosatser som radikalt ökar effekten i främst skotrar och fyrhjulingar.

ÖKAR. Roland Hardselius och Gerhard Marklund skruvar i en Yamaha Nytro-skoter som ska förses med en turbosats och olika slags tillbehör för att bli mycket starkare och snabbare.

ÖKAR. Roland Hardselius och Gerhard Marklund skruvar i en Yamaha Nytro-skoter som ska förses med en turbosats och olika slags tillbehör för att bli mycket starkare och snabbare.

Foto: Andreas Wälitalo

Pålmark2010-12-21 06:00

Och vad är då en turbosats?

- Det är en avgasturbindriven kompressor. En vanlig motor har bara atmosfärstrycket som fyller cylindern när kolven suger in luft. Med en kompressor kan man utan problem dubbla atmosfärstrycket och därmed effekten på en motor. På en turbo utnyttjar man avgasernas överblivna pulser och värme för att via en turbin driva kompressorn. Vi utnyttjar alltså energin i avgaserna, säger MC Xpress vd Erik Marklund, som startade företaget 1991.

Främst fyrhjulingar
- Men då handlade det mest om turbosatser till motorcyklar. Jag körde mc-dragracing. Och mina konkurrenter blev våra kunder.

Håller du på med grejer till mc fortfarande? Eller är det bara skotrar och fyrhjulingar numera?

- Vi jobbar fortfarande en del med mc. Men inte alls i samma omfattning som tidigare. Det vi satsar på är snöskotrar och fyrhjulingar. Främst då så kallade UTV, fyrhjulingar med ratt och två säten bredvid varandra.

Lärde mig en hel del
Din bakgrund innan du startade MC Xpress?

- Jag har en fyraårig teknisk utbildning och sedan en mellaningenjörsutbildning vid universitetet i Luleå. Jag har jobbat ett år på Svensk Turboteknik, STT, i Njurunda, Sundsvall och sedan tre år som konstruktör på ABB i Öjebyn.

- Jag lärde mig en hel del både på STT och ABB som jag haft nytta av senare. Att jobba ger minst lika mycket lärdom som att gå skola. I alla fall för mig.

Tre varianter
Det första vi möts av när vi besöker företaget i Pålmark är en lokal med flera skotrar på verkstadsgolvet. En uppskruvad Yamaha Nytro med en 130 hästkrafters motor som standard är på väg att få en turbosats.

Vilken effekt får skotern efter "operationen" och vad kostar turbosatserna?

- Vi har tre varianter; 1) där effekten höjs till 180 hästkrafter, 2) 240 hästkrafter, och 3) till 270 hästkrafter. Om önskemål finns om ännu mer kraft kan vi göra specialare. Priserna för turbosatserna är; 1) 30.000 kronor, 2) 39.900 kronor, och 3) 43.900 kronor, berättar Erik Marklund.

En rad detaljer
Handlar det bara om turbosatser, när en maskin ska "spetsas till"?

Frågan går till en av de anställda på verkstadsgolvet, Alf Sundström, Boden.

- Nej det är en rad detaljer som följs åt och måste modifieras, när en turbosats sätts in. Bland annat måste bränsleinsprutningen styras i förhållande till gaspådraget. Och där har vår vd Erik Marklund tillsammans med folk från Luleå tekniska universitet utvecklat och testat det system vi nu erbjuder våra kunder. Viktigt är också att de ska kunna köra på vanlig bensin. Inga konstiga tillsatser.

- Vårt motto är nöjda kunder. De ringer inte. Då kan vi jobba i stället för att sitta och svara i telefon, säger Alf Sundström.

Bygger prototyp
Hur går det till när ni utvecklar en turbosats?

- Först köper vi in det aktuella fordonet, bygger en prototyp av turbosats, testar i bromsbänk och sedan testkörning live. När allt är till belåtenhet börjar försäljningen. Sedan brukar vi uppdatera turbosatsen om vi kommer på någon bra förändring.

- Det kanske handlar om 50-talet fordon som vi monterar turbo på varje år. Ungefär 500 turbosatser går direkt till våra agenter och ombud i olika länder och sedan vidare till kunder och ägare till skotrar och fyrhjulingar.

75 procent på export
- Vi gör det mesta i verkstaden. Utveckling, tester, produktion, marknadsföring och försäljning. Vi hjälps åt med samtliga moment, medan jag drar upp riktlinjerna, säger Erik Marklund.

Hur ser marknaden ut, Framtiden?

- Vi exporterar cirka 75 procent varav kanske 50 procent till Nordamerika. Försäljningen till Ryssland ökar varje år, vilket vi tror kommer att fortsätta. Vi har fått mer förfrågningar från Asien och Afrika senaste tiden, där vi jobbar med några samarbetspartners.

- Fyrhjulingar med ratt, är det vi i första hand satsar på. Dessa kunder är mer benägna att modifiera sina maskiner.

- Fyrhjulingar och skotrar med turbosatser är de värsta maskiner man kan köpa. Till 99 procent handlar det om kunder som är ute och nöjeskör eller tävlar. Men det finns några enstaka till exempel personal vid energiverk och renskötare, som också vill ha vassa maskiner.

Tidigare talades om att ni satsade på nya världsrekord. Är det ett motto även i dag?

- Vi har inte direkt satsat mycket på detta. Ibland får vi in kunder som vill ta olika rekord och då har vi hjälp till med att göra konkurrenskraftiga motorer. Nu är det mer småskalig serieproduktion som gäller.

Bäst på fyrtaktare
Läste att de första fyrtaktsskotrarna kom 2002 och att du Erik då började tillverka turbosatser för skotrar. Funkar de bara på fyrtaktare?

- Systemet fungerar även på tvåtaktare. Men dessa motorer är inte lika driftsäkra och miljövänliga. Turbo fungerar dock bäst på fyrtaktare, anser vi.

- Jag bedömer att tvåtaktarna kommer att fasas ut och ersättas av fyrtaktare. Så varför satsa på en återvändsgränd? Däremot går utvecklingen långsammare än vad jag förväntat. Det kanske finns kvar nya tvåtaktsskotar till försäljning 2020? På mc-sidan försvann i princip tvåtaktarna redan under slutet av 1970-talet på grund av att kunderna föredrog fyrtaktare.

En egen väg
När vi vandrar runt i MC Xpress-verkstaden i Pålmark pågår det en febril verksamhet med svetsning, svarvning, fräsning, tester i så kallade bromsbänkar, montering, paketering av varor med mera. Vi noterar även att företaget inte bara säljer internationellt. I ett hörn ser vi olika detaljer som specialsvetsats i Indonesien och Kina.

Förutom vd:n Erik, hans mor Eva, som sköter all administration och logistik, samt pappa Gerhard, som agerar alltiallo, så jobbar sju motormän i företaget.

- Vägstumpen ned från Norra Altervägen till verkstaden har fått namnet Turbovägen, vårt eget påhitt. Vi håller till på min gamla hemgård, där Eva och Gerhard bor kvar. Utflugna är dock storasyster Liza, författare och nu boende i Spanien, och lillasyster Christine, som är kärnkraftsingenjör hos Westinghouse, före detta ABB Atom i Västerås, säger Erik Marklund.

Namn: Erik Marklund, Öjebyn.

Ålder: 45 år.

Gör: Vd och ägare till MC Xpress.

Företag: MC Xpress AB, Pålmark, sex kilometer norr om Norrfjärden.

Omsättning: 2009, 15,5 miljoner. Prognosen för 2010 är 16 miljoner.

Resultat: 2009: 4 miljoner. Prognos för 2010: 4,5 miljoner.

Familj: Hustrun Linda och fyra barn; Wilma, 11, Clara, 7, Alfred, 3, och Tyra, 4 månader. Mamma Eva och pappa Gerhard i Pålmark.

Linda driver hästgård hemma i Öjebyn. Där har familjen de tre senaste åren byggt upp stall, ridplan, uppvärmt ridhus med mera. De hyr ut 26 hästplatser och ibland hela ridhuset till olika event. Och Linda håller ridlektioner vissa dagar i veckan. Hästgården heter Hällans Hästcenter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!