Vill pröva malmfrakt på elektrisk väg

En malmbana Svappavaara-Pajala blir fem-tio gånger dyrare än en elväg.Trafikverket har utrett alternativet med hybridlastbilar. Ambitionen är att bygga en provväg.

NÅGOT FÖR MALMEN? Trafikverket vill bygga en provväg för ellastbilar, gärna i Pajala. Här en bild från Siemens testbana i Tyskland.

NÅGOT FÖR MALMEN? Trafikverket vill bygga en provväg för ellastbilar, gärna i Pajala. Här en bild från Siemens testbana i Tyskland.

Foto: Siemens Press Picture

Pajala2012-08-21 06:00

Trafikverket fick i våras uppdrag av regeringen att se på elvägar, främst med fokus på malmtransporter i Pajalaområdet.

Man studerade elvägar, men såg även på lösningar för Northlands mer akuta behov gällande malmens väg till Svappavaara.

Den typ av elväg som tycks ligga högst på agendan är den klassiska trådbusstypen. Alltså strömförande tråd ovanför vägen och strömavtagare på fordonen.

-  För tunga transporter med lastbilar verkar det vara ett rimligt sätt, säger Trafikverkets projektledare Rikard Engström.

Testbana
Han har besökt Siemens testanläggning i Tyskland. Där finns en provbana på två kilometer uppbyggd på en gammal flygplats. Driften startade i oktober 2011.

-  De ville verifiera med två lastbilar att det fungerar. Och så ser det ut att göra.

Han tillägger dock att lastbilarna är lätta, banan saknar backar och ingen annan trafik finns.

-  Att använda ellastbilar i faktisk trafik skulle vara världsunikt, säger han om den svenska ambitionen.

I rapporten pekar Trafikverket på behovet av en svensk testbana, kanske i Pajalaområdet. Näringslivet skulle då vara med och finansiera. Inga beslut är fattade och bollen är för tillfället hos regeringen.

-  Men vi engagerar oss för att kunna se på hur man tar ett steg till.

Att bygga en järnväg är fem-tio gånger dyrare än motsvarande elväg. Inga hinder föreligger att elektrifiera en befintlig väg.

- Men andra argument finns för en separat väg för malmen, bland annat fortkortning av avståndet.

Pilotväg
Trafikverket räknar med 15 mil mellan gruva och omlastningscentral i Svappavaara. Ett par kilometer skulle i inledningsskedet kunna utgöra pilotväg.

-  Ett par år kan det dröja tills en testbana är klar. Om det visar sig att det fungera bra går det att fortsätta på bred front, exempelvis där uppe.

Den nya väg som planeras för att förkorta avståndet byggs troligen ändå. En elektrifiering av den kostar 20 miljoner kronor per kilometer. Fordonen planeras få hybridmotorer till en kostnad av 500.000 kronor extra per bil. Fast eldriften bedöms bli billigare än ren diesel.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om