Vägprojektet ses över

Northlands stopp tvingar Trafikverket att göra en ny analys av vägprojektet mellan Svappavaara och Kaunisvaara.

Ny analys. Arnold Vonkavaara, regionchef vid Trafikverket, säger att man nu ska se över sina planer för vägprojektet mellan Svappavaara och Kaunisvaara.

Ny analys. Arnold Vonkavaara, regionchef vid Trafikverket, säger att man nu ska se över sina planer för vägprojektet mellan Svappavaara och Kaunisvaara.

Foto: Mattias Forsberg

Pajala2014-10-09 10:58

Arbetet med att rusta upp den nästan 16 mil långa vägen mellan omlastningsterminalen utanför Svappavaara och gruvan i Kaunisvaara, är uppdelat i ett antal etapper.

Det handlar om förstärkning av den befintliga vägen och även nya vägar för att leda trafiken förbi Vittangi och Masugnsbyn. Exempelvis är sträckan mellan Svappavaara och Vittangi helt klar.

– Nu pågår det jobb på de flesta av delsträckorna och vissa delar är inte helt färdiga, säger Arnold Vonkavaara, regionchef vid Trafikverket.

I och med Northlands besked att lägga gruvan i malpåse, så måste även Trafikverket se över sina planer för vägen. Ett arbete de redan påbörjat.

– Nu ska vi analysera vad vi ska göra och inte göra. Vi jobbar med olika analyser för att se vilka konsekvenserna blir om vi stoppar någonting, säger han.

Han påpekar att de inte kommer att lämna något som de påbörjat. Där de har entreprenörer igång, där måste arbetena bli klara.

– Vi får inte lämna öppna sår, utan vi måste givetvis göra vägen säker och framkomlig, fortsätter Arnold Vonkavaara.

Totalt har regeringen avsatt 1,3 miljoner kronor för den första delen av vägprojektet. Om projektet krymper och allt inte slutförs som det först är tänkt, så innebär det inte att Trafikverket får en massa pengar över som de kan använda till andra vägar i länet, exempelvis E 10.

– Det här är ett politiskt beslut och vi kan inte använda pengarna till andra vägsatsningar, utan de är öronmärkta för gruvnäringen, påpekar Arnold Vonkavaara.

Då det gäller den så kallade Genvägen, en helt ny väg mellan Kaunisvaara och Junosuando, finns inga beslut tagna. En förstudie är gjord, men inget mer. Genvägen skulle kosta ytterligare en miljard kronor och korta sträckan med tre mil.

Det finns också ett avtal mellan Trafikverket och Northland om att gruvföretaget ska vara med och stå för en del av kostnaderna för upprustningen av vägen. Enligt avtalet handlar det om 113 miljoner kronor fördelat över åren 2015–2017.

Enligt samma avtal ska Northland dessutom kompensera Trafikverket för ökade underhållskostnader efter den aktuella vägsträckan med sex miljoner kronor per år. Pengar som Trafikverket inte kan räkna med om gruvverksamheten inte är igång.

– Men då blir det inte heller samma belastning och slitage på vägen, konstaterar Arnold Vonkavaara.

0920/26 29 34

Gruvvägen

Genom upprustningen av vägen mellan Kaunisvaara och Svappavaara kommer vägen att klara fordon med en bruttovikt på 90 ton.

Totalt har man beräknat att man ska transportera fem miljoner ton järnmalmskoncentrat från gruvan varje år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om