I går berättade Kuriren att 400 personer sökt jobben som chaufförer i lastbilarna som ska se till att Northlands järnmalm kommer en bit på vägen till kunderna. Det återstår en månad av ansökningstiden så skaran kan förväntas öka.
När det nu framgår mer tydligt vilka som sökt så uppger Petter Lundgren, chef vid Proffice mining, rekryteringsföretagets specialområde för gruvbranschen, att ett 50-tal kommer från annat land än Sverige. En stor del av dessa är från Finland. Några personer är från Tyskland och några från Polen.
- Tidigare åkte det upp två skåningar för att visa sitt intresse. Då är man angelägen, säger Petter Lundgren.
Förarbristen har tidigare uppgetts som ett stort problem i transportsektorn i norra delen av landet men enligt Petter Lundgren har de som söker jobben för landsvägstrafiken behörighet.
Först hemifrån
Förarutbildningar är likväl aktuella kring de olika behov som finns kring brytningen och malmens vidare hantering.
Och sommartid, med vikariaten, finns risk för luckor i behörigheten, resonerar Petter Lundgren. Det måste hanteras.
De nu aktuella platserna i förarhytterna på landsväg, där Cliffton är involverat, fylls efterhand. I första skedet gäller behovet omkring 50 personer som ska vara igång första delen av 2013.
- De jobben tror vi i hög grad kommer att gå till tornedalingar och andra i närområdet, säger Enligt Petter Lundgren. Allt eftersom ökar behovet på landsvägen och sommaren 2014 ska omkring 300 heltidstjänster fyllas.