Kaunis Iron tillför Trafikverket sex miljoner kronor per år för högre standard.
– Vi betalar för att vägen ska klara våra transporter. Trafikverket har ansvaret för trafiksäkerheten och ska jobba förebyggande för att ha ett bra väglag, säger Lars Wallgren.
Inledningen på vintern har varit utmanande.
– Väderförhållandena har varit till vår nackdel. Det har skiftat mellan att tina och frysa på.
De hade sandat själva om de fått det, men får inte vidta åtgärder på allmän väg.
– När vi får in indikationer från våra chaufförer till trafikledningen, så tar den kontakt med Trafikverkets entreprenörer. Vi får ett utökat underhåll, men jag hade helst sett att det var ännu bättre halkbekämpning. Vi vill ha så säkra vägar som det bara går. Vi kan sänka hastigheten eller stoppa trafiken om det behövs.
Han berättar att de på tisdagen hade möte om vägunderhållet och halkbekämpningen med Trafikverket.
Jan Eliasson, projektledare på Trafikverket, uppger att de har två entreprenörer på den aktuella sträckan.
– Den är lång och vi passerar fyra olika klimatzoner.
Han förklarar att deras kontrollant på måndagen inte hade något att anmärka på.
– Han körde i princip hela sträckan, säger Jan Eliasson.
Kontrollerna genomförs slumpvis.
– Vi kör minst åtta timmer per driftområde och vecka.
Har det varit några anmärkningar?
– Ibland har det varit någon anmärkning på halka. Våra entreprenörer ska vara ute och halkbekämpa i rätt tid, svarar Jan Eliasson, men tillägger i samma veva att det kan ta tid när det uppstår halka.
– Speciellt om det snöar, för det är samma enheter som sköter halkbekämpning och snöröjning. De kör i den mån de hinner. Vi ser inte att våra entreprenörer inte uppfyller de kontrakt som vi har med dem.
Han tillägger, att underhålls- och standardkraven på väg 395 är högre.
– Klass tre, samma klass som på E10 och E4. Vi försöker hela tiden hålla den standard, som vi är ålagda. Vi har vissa friktionsvärden att hålla oss till. Ofta är värdena svårare att hålla vid temperaturer kring noll grader. Vi saltar fram till den 1 december, säger Jan Eliasson.
Därefter saltar de inte eftersom fjällsamebyarna flyttar ned sina renar till skogslandet.
– Men vi ser att det ibland finns behov av att även salta efter den 1 december, inte enbart på den här sträckan utan även på E10:an.