I slutet av november skulle pojken genomgå en rutinmässig operation, vid kirurgkliniken på Sunderby sjukhus, av ljumskbråck på höger sida. Trots att det var märkt med spritpenna var bråcket låg lade kirurgen det tre centimeter långa snittet på fel sida. Läkaren har senare förklarat det med att han upplevde det som att pojken tyckte att det var obehagligt när bråcket undersöktes, varför han valde att markera högre upp på buken. Och att han inte såg markeringen när snittet gjordes.
Av lex Maria-anmälan till IVO, Inspektionen för vård och omsorg, framgår att föräldrarna innan operationen fick träffa ansvarig kirurg som berättade hur det skulle gå till.
Och att han efter ingreppet kom han förbi och berättade för modern att en "fadäs" skett, då pojken hade öppnats på fel sida. Och att när missen upptäcktes syddes snittet igen och ett nytt gjordes på rätt sida.
Om kritiken mot läkaren säger pojkens pappa:
– Med all rätt. Sånt här ska inte hända. Man har ju hört om skräckexempel när fel ben amputerats. Men nu är det mer påtagligt. Vi är mest besvikna på bemötandet från läkarens sida efteråt.
Han och sambon anser inte att det handlade om en liten fadäs. Utan snarare om en stor, varför en ursäkt borde ha framförts av läkaren.
– Övrig personal har skött sig bra. Det är förskräckligt att sådant här får hända, speciellt när det handlar om ett litet barn.
Pappan berättar vidare att man försökt förklara för pojken att det blev fel på operationsbordet och att han därför han har två ärr. Varken han eller sambon tror att det inträffade kommer att ge sexåringen några men i framtiden.
IVO anser att läkaren i samband med operationen inte fullgjorde sin skyldighet att säkerställa vilken sida som avsågs opereras.
Även Region Norrbotten får kritik för "bristande följsamhet till WHO:s checklista för säkerhet vid operationer". Av listan framgår att berörd personal muntligt ska bekräfta plats för det kirurgiska snittet.
Av läkarens yttrande till IVO framgår också att checklistan gicks igenom innan operation, men att kirurgen inte minns om de muntligen angavs vilken sida det handlade om.
IVO påpekar också att vårdgivaren, Region Norrbotten, är skyldig att vidta åtgärder för att förebygga vårdskador.
– Det är jättebra att man vidtagit åtgärder för att det inte ska upprepas. Vi har haft jättebra kontakt med läkaren som hanterar IVO-anmälningar på sjukhuset. Det vi är mest missnöjda med är bemötandet från ansvarig läkare.