Sju byar slipper lastbilstransporter

Malmtransporterna från Kaunisvaara kan ta en genväg som gör att sju byar slipper de 90 ton tunga lastbilarna. Trafikverket ser positivt på en sådan lösning.

POSITIV TILL GENVÄG. Regionchefen Arnold Vonkavaara berättade att Trafikverket är positivt till en genväg. "Men på lång sikt är järnväg bästa lösningen", sade han.FOTO: GÖRAN LAHTI

POSITIV TILL GENVÄG. Regionchefen Arnold Vonkavaara berättade att Trafikverket är positivt till en genväg. "Men på lång sikt är järnväg bästa lösningen", sade han.FOTO: GÖRAN LAHTI

Foto: Göran Lahti

Pajala2012-01-20 06:00

Nu kan en genväg från gruvområdet i Kaunisvaara till väg 395, strax nedanför Junosuando, bli verklighet.

Den knappt fem mil långa genvägen skulle innebära en vinst på tre mil men främst att sju byar längs väg 395 skulle slippa olägenheterna med den tunga, intensiva malmtrafiken.

Pajala kommun har kommit med idén och Trafikverket är positivt.

- På lång sikt är en järnväg den bästa lösningen men även om finansiering hittas kan den stå klar tidigast om tio år. På kortare sikt är en genväg på en del av sträckan en bra idé. Den kan även användas vid eventuellt järnvägsbygge, säger Arnold Vonkavaara, regionchef Trafikverket region nord.

Vägförening bildas
För att få fart på genvägsprojektet är en vägförening under bildande där Northland, Peab, Sveaskog, Pajala utveckling AB och Pajala kommun ingår. Anders Lundberg, Vectura, är samordnare för projektet:

- Vi tror att genvägen ska kunna börja byggas redan i höst och stå klar i slutet av 2014. Själva vägen kommer att kosta 350-400 miljoner kronor, säger han.

Tanken är att vägföreningen gemensamt tar lån i Nordiska investeringsbanken för att bygga vägen och att Northland och annan tung trafik betalar en vägtull för att nyttja vägen.

Totalt beräknas vägupprustningen som krävs kosta 1,3-1,5 miljoner kronor, enligt Trafikverket.

"Alla möjligheter"
På torsdagen besökte även trafikutskottets borgliga ledamöter gruvområdet i Kaunisvaara och vice ordförande Jan-Evert Rådhström (M) var imponerad av det gigantiska projektet.

- Jätteintressant, det känns som ett Klondike här. Engagemanget från politiken, näringslivet och enskilda är fantastiskt att se, säger han.

Några löften om en järnväg till Svappavaara gavs inte, men det lät på Rådhström som att en järnvägsfinansiering inte är omöjlig i den nya propositionen 2014.

- Det finns alla möjligheter, men det är fascinerande är att man försöker att hitta egna lösningar på finansiering. Men det är ändå stora pengar av statliga medel som krävs så det är inte bara att säga att "det fixar vi". Men det finns goda förutsättningar för att vi ska komma framåt i det här, säger Jan-Evert Rådhström.

En flaskhals för gruvprojektet i Pajala kommun är transporterna av järnmalm de 16 milen till Svappavaara där omlastning sker till malmbanan för vidare transport till hamnen i Narvik.

Produktionen i Tapuligruvan startar i slutet av 2012 och malmsligen får då transporteras med lastbil. En järnvägsanslutning kan stå klar först om tio år.

Northland har fått provdispens av Trafikverket att köra med 90 tons lastbilsekipage.

Northland beräknas nå normalkapacitet, fem miljoner ton järnmalm per år 2015. Det innebär en lastbil per åttonde minut, dygnet runt, alla årets dagar.

Genvägen beräknas kosta 350-400 miljoner kronor och hela vägprojektet från gruvan till Svappavaara 1,3-1,5 miljarder kronor.

En järnvägsanslutning beräknas kosta 5,6-6,3 miljarder kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om