Sista malmtransporten har lämnat gruvan

På måndagseftermiddagen lämnade den sista malmtransporten gruvan i Kaunisvaara. Det är oklart när eller om produktionen i gruvan kan starta igen.

Sista lassen. På måndagseftermiddagen lastades de sista av Clifftons malmbilar i Kaunisvaara.

Sista lassen. På måndagseftermiddagen lastades de sista av Clifftons malmbilar i Kaunisvaara.

Foto: Nils Jönsson

Pajala2014-10-13 17:11

Videon är inte längre tillgänglig

Arbetet med att stänga ned gruvan pågår och i dag lämnade den sista malmtransporten gruvområdet. De senaste två åren har Cliffton mining på uppdrag av Northland resources transporterat malm med lastbil från Kaunisvaara till Pitkijärvi för omlastning till tåg och vidare transport mot Narvik. Det sista tåget mot Narvik beräknas avgå på söndag.

– Det känns väldigt sorgset för personalen, säger Clifftons arbetschef Peter Bohm om den sista dagen med transporter.

191 anställda hos Cliffton, majoriteten chaufförer, sägs upp. För dem återstår nu endast avslutande arbetsuppgifter.

– Vi ska göra snyggt och prydligt efter oss i Kaunisvaara och på samma sätt i Pitkijärvi. Vi ska tvätta och ställa upp lastbilarna. Man kan inte bara släppa grejerna, man måste ta hand om allt. Vi lämnar inte det här mitt i, vi lämnar med flaggan i topp, säger Peter Bohm.

Att gruvan står still och malmtransporterna upphör kommer att märkas i Kaunisvaara. Den sista november slår Kenneth och Pirjo Aro igen byns affär. De senaste åren har det förbi affären varje dag, dygnet runt, passerat en strid ström av malmbilar. Affären har varit byns givna mötesplats. Nu upphör verksamheten och inga transporter kommer på obestämd tid att passera den röda träbyggnaden, som ligger alldeles vid sidan av den upprustade vägen mot gruvan.

– Nu kommer det att bli lugnt här, säger Kenneth Aro.

Redan innan beskedet att brytningen stoppas tog han beslutet att stänga.

– 2012 var ett väldigt bra år, 2013 gick omsättningen ned och i år blir det samma omsättning som förra året. Om inte gruvan är igång blir det tufft att driva det här, konstaterar Kenneth Aro.

Hur har det varit här under åren med gruvan?

– Det har varit mycket roligare att jobba, det har varit mer folk i farten och dagarna har gått fortare än innan. Personbilarna kommer att fortsätta passera, men lastbilarna slutar ju.

88-åriga Erik Lantto bor ett stenkast från affären, alldeles intill vägen till gruvan. Men att transporterna upphör tror han inte kommer att påverka honom speciellt mycket. Han har inte störts av trafiken och tror inte att han kommer att tänka så mycket på att transporterna har avstannat.

– Det spelar mig inte så stor roll, jag har inte störts av dem, de måste ju ha sin väg att köra på. Och vägen har blivit bredare, förr var det ju väldigt smalt, säger han.

– Jag tror att malmen i gruvan räcker i 50 år till. Nog hittar bolaget pengar någonstans att driva den vidare, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!