Samarbete över gränsen

Nu ska finska Ylläs och Pajala marknadsföras tillsammans.
? Vi ska sälja två länder och tre kulturer. Resenärer till Pajala får ett fjäll och Ylläsbesökarna tillgång till fem vilda älvar och riktigt orörd natur, säger entreprenören Peter Johansson.

PAJALA2005-11-24 06:30
I fjol etablerade sig turistföretagarna Peter Johansson och Tomas Niemi från Pajala i finska Ylläs. Där fick de uppdraget att utföra aktiviteter, safaris av olika slag, för Ylläs travel service som har 15.000 kunder och 67.000 gästnätter varje år. De är en av Ylläs största researrangörer. <br>Samarbetet gav mersmak och i år finns Destination lapland, varumärket som skapades genom samarbetet, med i resebroschyrer på den europeiska marknaden. <br>Öppnar kontor i Pajala<br>Johansson och Niemi, som sedan tidigare ingår tillsammans med Fredrik Tornberg, Per Arne Ylipää, Joakim Andersson och Björn Sohlberg i Pajala event, finns med i satsningen för att säkra försäljning och bokning. Man öppnar kontor i Pajala och därmed blir det möjligt att boka finska Ylläs från Sverige, liksom det går att boka aktiviteter i Pajala från försäljningskontoret i Ylläs.<br>På mässor och andra marknadsföringsaktiviteter marknadsförs resemålet som Destination lapland och då har kunden att tillgå, förutom det som Ylläs bjuder på i form av fjäll, safaris, nöjen, även utbudet i Pajala med bland annat det orörda landskapet, de fem fria älvarna och kulturen.<br>Nära till brett utbud<br>Det är bara sju mil mellan orterna, så avståndet är inget problem, anser man. Tvärtom bidrar närheten till att man relativt smidigt kan erbjuda ett brett utbud åt besökaren.<br>Att detta betyder ökat antal turister i Pajala är samtliga parter överens om, även om det kommer att ta fram till kommande sommar innan försäljningen ger resultat.<br>&nbsp;? Men redan i vinter växer vår verksamhet i Ylläs med 15 procent. Vi kommer att ha ett tiotal anställda plus extra personal. Dessutom kommer två personer att jobba på det nya kontoret i Pajala, säger Peter Johansson.<br>Kommunalrådet Bengt Niska är nöjd över utvecklingen. Enligt honom har det funnits en mental spärr för samverkan med Finland, men den har nu släppt och han konstaterar att kan de i Eurocity så kan man i Pajala också.<br>Hetaste området om några år<br>&nbsp;? Det samarbete som Haparanda och Torneå har, inspirerar även oss. Det är fantastiskt roligt att ta del av våra företagares visioner om att det här inom några år ska vara Nordkalottens hetaste ormåde inom turismen, säger Niska, Han säger att det är hög tid att man når ut och gör mynt av det unika varumärket som finns i Pajala med sista orörda älvarna vildlaxen, vandringsstråken och fantastiska myrområden.<br>&nbsp;? I fjol sade en schweizare som kom hit att vad fantastiskt ni har det som har ren snö. Jag hajade till, men kanske är det så att snö kommer att vara en bristvara längre söderut. Och människor vill uppleva riktig vinter, säger Bengt Niska.<br>armi.rousu@kuriren.com<br>0927/501 20
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om