Northland ser över sina fraktalternativ
Northland Resources tittar pÄ att frakta jÀrnmalm frÄn Kaunisvaara till Narviks hamn i stÀllet för Kemi. Företaget, som planerar gruvbrytning i Pajala med omnejd, tror att den djupare och isfria hamnen i Nordnorge kan bli mer lönande. Men transporten dit mÄste kanske göras pÄ landsvÀg.
Alternativ. Northland Resources funderar nu pÄ att frakta sin malm frÄn Kaunisvaara med tÄg till Narviks hamn. Foto: LKAB
Foto:
Alternativet Narviks hamn skulle i dag innebÀra att malmen mÄste fraktas cirka 120 kilometer med lastbil till antingen Svappavaara eller MalmfÀlten, för att sedan föras till Narvik med tÄg. Det skulle innebÀra en högre kostnad Àn om malmen förs med tÄg till Kemi direkt frÄn Kaunisvaara. DÀremot blir sjöfrakten billigare eftersom mer malm kan lastas i Narvik och ingen omlastning krÀvs pÄ vÀgen till Asien och Mellanöstern - dÀr de potentiella kunderna finns.Enligt Karl-Axel Waplan förhandlar Northland Resources med flera seriösa företag i Kina och menar att grÀnsen inte Àr efterfrÄgan utan hur mycket malm de kan producera.- Kina har hur stort behov som helst, sa Waplan.De berÀknar kunna producera fem miljoner ton per Är.Ny terminal
Enligt Northland Resources konsulter finns det utrymme Àven för deras tÄg, Àven om LKAB redan nyttjar banan. Fler utredningar om det pÄgÄr fortfarande. I Narvik skulle de dÀremot behöva bygga nytt för att lasta om.- LKAB:s hamn utnyttjas redan till max, och ska eventuellt byggas ut. Vi mÄste bygga en egen terminal, sa Waplan.Han hoppas att de ska kunna ta ett beslut i slutet av sommaren.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!