Northland ser över sina fraktalternativ

Northland Resources tittar pÄ att frakta jÀrnmalm frÄn Kaunisvaara till Narviks hamn i stÀllet för Kemi. Företaget, som planerar gruvbrytning i Pajala med omnejd, tror att den djupare och isfria hamnen i Nordnorge kan bli mer lönande. Men transporten dit mÄste kanske göras pÄ landsvÀg.

Alternativ. Northland Resources funderar nu pÄ att frakta sin malm frÄn Kaunisvaara med tÄg till Narviks hamn. Foto: LKAB

Alternativ. Northland Resources funderar nu pÄ att frakta sin malm frÄn Kaunisvaara med tÄg till Narviks hamn. Foto: LKAB

Foto:

Pajala2010-07-22 06:00
Hittills har Kemi varit den tĂ€nkta lastplatsen för jĂ€rnmalm frĂ„n den planerade gruvan i Kaunisvaara, men nu har hamnen fĂ„tt konkurrens dĂ„ Northland Resources vĂ€nt sina blickar mot Narvik. Den isfria hamnen erbjuder inte bara transport Ă„ret runt, den Ă€r ocksĂ„ djupare. Det innebĂ€r att bĂ„tarna kan bĂ€ra tyngre last Ă€n de mindre djupgĂ„ende bĂ„tarna i Kemi. De mĂ„ste dessutom lastas om pĂ„ vĂ€gen, exempelvis i Antwerpen, Holland. Att anvĂ€nda bĂ„da hamnarna Ă€r troligtvis inte aktuellt.- Jag har svĂ„rt att se att bĂ„da hamnarna kan bli ekonomiskt gĂ„ngbara, sa Karl-Axel Waplan, vd pĂ„ Northland Resources.Billigare sjöfrakt
Alternativet Narviks hamn skulle i dag innebĂ€ra att malmen mĂ„ste fraktas cirka 120 kilometer med lastbil till antingen Svappavaara eller MalmfĂ€lten, för att sedan föras till Narvik med tĂ„g. Det skulle innebĂ€ra en högre kostnad Ă€n om malmen förs med tĂ„g till Kemi direkt frĂ„n Kaunisvaara. DĂ€remot blir sjöfrakten billigare eftersom mer malm kan lastas i Narvik och ingen omlastning krĂ€vs pĂ„ vĂ€gen till Asien och Mellanöstern - dĂ€r de potentiella kunderna finns.Enligt Karl-Axel Waplan förhandlar Northland Resources med flera seriösa företag i Kina och menar att grĂ€nsen inte Ă€r efterfrĂ„gan utan hur mycket malm de kan producera.- Kina har hur stort behov som helst, sa Waplan.De berĂ€knar kunna producera fem miljoner ton per Ă„r.Ny terminal
Enligt Northland Resources konsulter finns det utrymme Ă€ven för deras tĂ„g, Ă€ven om LKAB redan nyttjar banan. Fler utredningar om det pĂ„gĂ„r fortfarande. I Narvik skulle de dĂ€remot behöva bygga nytt för att lasta om.- LKAB:s hamn utnyttjas redan till max, och ska eventuellt byggas ut. Vi mĂ„ste bygga en egen terminal, sa Waplan.Han hoppas att de ska kunna ta ett beslut i slutet av sommaren.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om