Northland ett steg närmare

Kaunisvaaraprojektet blir lönsamt, enligt Northland Resources som hoppas att staten bygger järnväg ända till gruvområdet. Om inte sker malmtransporten delvis via pipeline.

Pajala2009-09-08 06:00
Northland Resources har genomfört en övergripande ekonomisk värdering av den planerade gruvbrytningen i Kaunisvaaraprojektet. Då projektet anses tekniskt genomförbart och kassan väntas ge ett plus efter kostnader med brytning, anrikning och transport meddelar nu bolagets styrelse att det är dags för nästa steg.- Nu går bolaget in i en skarp lönsamhetsstudie där kostnader kontra intäkter studeras mer i detalj. Det är sista steget innan styrelsen kan trycka på startknappen för Tapuli och kort därefter Pellivuoma, säger Niclas Dahlström, informationsansvarig, Northland Resources.Pipeline i stället för lastbil
Northland hoppas i första hand på en järnvägsanslutning mellan gruvområdet och finska järnvägsnätet för vidare transport till Kemi hamn. Banverket väntas i oktober meddela vilken sträckning som är lämpligast, och i samband med detta ska regeringen besluta om finansieringen på 800-900 miljoner kronor.- Beskedet om finansiering måste komma snart. Under tiden måste vi titta på det alternativ som vi själv kan fullt ut kan påverka och där är pipeline det mest kostnadseffektiva, säger Dahlström.Inga lastbilstransporter alltså. Pajalas kommunalråd Bengt Niska (S) är glad över den positiva rapporten och menar att järnvägsalternativet är den överlägset bästa lösningen.- Nu är det upp till bevis för Banverket och regeringen, säger Niska.
Brytningen av järnmalm i Tapuli, Sahavaara and Pellivuoma beräknas starta 2012 med en produktion på 2 miljoner ton per år som väntas öka till 5 miljoner ton per år 2014. Den malmfyndighet som hittills bekräftas beräknas räcka i minst 24 år, troligen längre då prospektering pågår kontinuerligt. Det slutgiltiga beslutet om tillstånd för gruvbrytning ligger hos Gränsälvskommissionen som väntas komma första kvartalet 2010.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om