Miljoninvestering en milstolpe för gruvan

Northland Resources har köpt en krossanläggning från Australien till den planerade järnmalmsgruvan i Tapulivuoma. En milstolpe, enligt företaget. - Det är den första investeringen i utrustning, säger europachefen Karl-Erik Waplan.

PAJALA2008-08-23 06:00
I regionen Pajala-Kolari planerar företaget järnmalmsbrytning i tre dagbrott, varav två i Sverige och ett på finska sidan.Det är i Tapulivuoma, utanför Pajala, som brytningen ska inledas omkring 2010, om tillstånd beviljas. Nu förbereder sig Northland Resources för vad som väntas bli verklighet.En krossanläggning har köpts in från Australien för, omräknat i svenska pengar, 14 miljoner kronor. Prislappen inkluderar omkostnader. Anläggningen kommer tidigt in i bilden vid brytningen i Tapulivuoma och ska krossa bergmassorna till en storlek som passar den fortsatta processen.Den inköpta krossanläggningen (FL Schmidt Fuller Traylor) är begagnad.- Att köpa en ny innebär en lång väntetid, säger Karl-Erik Waplan. Leveranstiden för en sådan beskrivs av företaget till 12-15 månader. Dessutom är priset, omräknat i svenska pengar, 33 miljoner kronor. Nu håller företaget tempot uppe och spar dessutom pengar, resonerar Karl-Erik Waplan.Vid full produktion i Tapulivuoma ska tre miljoner ton per år brytas, enligt planerna. Övriga gruvorter är Stora Sahavaara, utanför Pajala, och Hannukainen, på finska sidan. Alla gruvor tillsammans ska enligt beräkningarna producera 13 miljoner ton per år och sysselsätta omkring 1.800 personer.En av knutarna att lösa är transporterna. Kuriren har beskrivit de alternativ som studeras.Inledningsvis kommer frakterna att ske via järnväg på finska
sidan till Kemi, för utfrakt på båt.Kalix eller Kemi troligt
Fast det är den långsiktiga lösningen som studeras. Att få till stånd bygget av tio mil järnväg från gruvområdet till Svappavaara, för vidare frakt via Malmbanan till Narvik, är en "mindre trolig" transportlösning, berättar nu Karl-Erik Waplan. Båtfrakter från Kemi eller Kalix är mer troligt.I en finsk utredning från banförvaltningen i landet talar man om kostnadseffektiva fördelar med att, efter infrastruktursatsningar, frakta via en fördjupad hamn i Kemi.- Jag har inte läst rapporten utan bara hört talas om den. Jag tror den bara berörde finska alternativ. Vi måste göra vår egen bedömning. Den tänkta hamnen i Kalix skulle klara största tonnaget. I Kemi skulle det krävas särskilda åtgärder för att nå dit, kommenterar Karl-Axel Waplan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om