Miljoner behöver investeras i flygplatsen

En föråldrad maskinpark, sprickor i landningsbanan och eftersatt underhåll . Pajala airport håller sommarstängt för renovering. Att på sikt få flygplatsen fullt funktionsduglig kommer att kosta många miljoner för ägarna Pajala kommun.

Lång lista. Listan med saker som har brustit på anläggningen har varit lång.

Lång lista. Listan med saker som har brustit på anläggningen har varit lång.

Foto: Nils Jönsson

Pajala2014-06-30 07:00

– Det som är viktigt för ägarna är att besluta vad vi ska göra med flygplatsen. Ska vi utveckla, förvalta eller avveckla. Det är de tre alternativ vi har, som jag ser det, säger flygplatschef Maria E Lifbom.

I augusti förra året konstaterades efter inspektioner av bland annat plan- och miljönämnden och Transportstyrelsen att flygplatsen inte höll måttet på en rad olika områden. Efter bara en vecka som flygplatschef hade Maria E Lifbom en lång kravlista att ta tag i.

– Transportstyrelsen hade väldigt många anmärkningar.

Det senaste året har Maria E Lifbom med personal ägnat sig åt att punkt för punkt åtgärda bristerna. Det senaste året har Maria E Lifbom med personal ägnat sig åt att punkt för punkt åtgärda bristerna. Under juli månad är flygplatsen stängd för renovering. Den 8 september slutar Maria E Lifbom sin tjänst och ersätts av norrmannen Arnfinn Bönå. Den 17 september gör Transportstyrelsen en uppföljande kontroll för att gå igenom avvikelserna.

– Vi har gått från en rätt eftersatt verksamhet till en verksamhet som fungerar på ett tillfredställande sätt, säger Maria E Lifbom.

Men på sikt kan det krävas omkring 16 miljoner för att få ordning på anläggningen. Ett nytt varmgarage ska byggas, en tankbil behövs, sprickor i banan ska tätas och banljuset ses över. Dessutom håller ett vattenverk på att byggas på flygplatsområdet, eftersom vattnet är otjänligt. Och så ska landningsbanans bärighet testas för att avgöra om tyngre flygplan kan landa även när det inte är tjäle i marken.

Visar testet att banan inte håller för tyngre flygplan krävs det ytterligare ett lager asfalt för att plan av större modell ska kunna landa under sommarhalvåret. Beslutar sig kommunen för det innebär det en kostnad på runt 11 miljoner.

Har kommunen insett behovet av investeringar?

– Det tror jag nog att de har gjort. Kanske inte förrän nu, när allting har kommit fram. Men jag har en bra dialog med ägarna och upplever att de är medvetna om att det kostar en hel del att driva en flygplats.

Borde investeringarna inte ha gjorts tidigare?

– Ja, det kan man tycka. Jag kan inte svara på varför det inte har gjorts. Däremot kan jag svara att vi gör det nu, det har med säkerheten att göra. Det finns ett väldigt strikt regelverk när det gäller flygplatser och flygbolag. Följer du inte det blir det både osäkert och dyrt.

Hade det blivit billigare att åtgärda efter hand?

– Vi prioriterar säkerheten och Transportstyrelsens avvikelser kan inte vänta. Hade man åtgärdat bristerna tidigare hade det kanske inte blivit en lika stor chock för ägarna, men då hade man fått ta kostnaderna varje år i stället.

Pajala airport

Flygplatsen ägs av Pajala kommun och ligger under Tekniska förvaltningen. Fastigheten ägs av Pajala kommun, men genom ett avtal svarar flygplatsen för all skötsel, till exempel när det gäller fastighetsunderhåll och landningsbanan.

Ett 20-tal fordon och utrustningar, till exempel avisningsfordon, brandbil, bagageband och passagerartrappa ägs av flygplatsen, som också ansvarar för underhåll och service.

7,5 tjänster finns på flygplatsen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om