Lägre årsvolym - och färre jobb
Istället för planerad årsproduktion av 13 miljoner ton järnmalmskoncentrat inriktar sig nu Northland Resources på 8 miljoner ton. Det blir färre jobb än tidigare sagt.
FÄLTET. Årligen ska 8-10 miljoner ton järnmalmskoncentrat hämtas, vid full drift. Foto: Roland S Lundström
Foto: Roland S Lundström
LKAB tillverkar pellets, kulor av järnmalm, som stålföretag i främst Europa köper.Northland Resources ska producera järnmalmskoncentrat (pulver) åt branschkollegor som vidareförädlar det till pelletkulor. Northland Resources har så långt redovisat ett icke bindande avtal med pellettillverkaren GIIC, i Bahrain.Enligt Northland Resources finns stora mängder järnmalm att hämta i Pajala-Kolari. Företaget tänker gå tillväga på följande sätt:Likt tidigare planeras första dagbrottet att öppnas i Tapulivuoma. Miljöprövningen kan vara klar 2010. I så fall med brytstart i slutet av 2011, eller 2012.Fokus på kassaflödet
Northland Resources ska senare bryta också i Stora Sahavaara samt i Pellivuoma. I de fallen har inte ansökan om bearbetningstillstånd lämnats in. Inte heller har ansökan om miljöprövning gått till Miljödomstolen. Pellivuoma har seglat upp som aktuell för brytning efter att tidigare setts som långsiktig möjlighet.Alla tre platserna ligger på svensk sida och inom några mils avstånd. Förädlingen, krossning, malning och magnetseparering av malm från svenska dagbrott ska ske i Kaunisvaara. Möjligen får varje gruva en kross.- Vårt fokus ligger nu på att få igång verksamheten på den svenska sidan, säger Karl-Axel Waplan. Pengarna behöver trilla in utan att företaget förbrukar för mycket kapital.Senare öppnas dagbrott på finska sidan, i Hannukainen, där motsvarande förädling ska ske plus att man där tar tillvara på guld och koppar. Alternativt kan Hannukainen komma att öppnas innan samtliga tre svenska dagbrott är igång.I vilket fall som helst handlar det sammantaget om fyra dagbrott och två förädlingsanläggningar. Över tid kan det bli fler dagbrott.Välsmort
Transporterna ska ske på lastbil från Tapulivuoma till järnvägen nära Kolari, på finska sidan. Tåg ska föra lasterna till hamnen i Kemi. Förhoppningar finns om att järnväg byggs ända till brytningsområdet i Sverige. Det ser företaget som nationell angelägenhet att bekosta.Järnvägen på finska sidan rustas upp och behöver senare uppgraderas för att tåla tyngderna.Vilken hamn, Kalix eller Kemi, som slutligt används hålls öppet.Northland Resources, ser en marknad kring Östersjön, området kring Medelhavet och Nordafrika. Företagets lägre förädlade järnmalmsprodukt får lägre pris än LKAB:s pelletkulor. Northland Resources får se till att hanteringen är ytterst rationell.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!