Kaunis Iron sjösätter plan på två nya gruvor

Medvind i seglen för Kaunis iron gör att gruvor i Sahavaara och Palotieva kan bli verklighet. Något som kan fördubbla produktionen – och transporterna.

Sahavaara (på bilden) och Palotieva har prospekterats men tillståndsprocessen blev aldrig färdig under Northland-tiden.

Sahavaara (på bilden) och Palotieva har prospekterats men tillståndsprocessen blev aldrig färdig under Northland-tiden.

Foto: Magnus Pehrsson

Pajala2019-06-04 20:30

Det rekordhöga dollarpriset gynnar Kaunis iron AB som är på väg att avrunda sitt första verksamhetsår. Redan vid årsskiftet blickade Kaunis iron framåt och siktade på att söka verksamhetstillstånd (också känt som miljötillstånd) för dagbrott i Sahavaara och Palotieva. Planen är att detta ska ske i samband med att gruvbolaget söker nytt tillstånd för Tapuli gruva.

– Förutom att vi ska förnya tillstånd för den gruva som redan är i drift söker vi också verksamhetstillstånd för två andra gruvor som vi har bearbetningskoncession för, säger Per-Erik Lindvall, vd på Kaunis Iron.

Att expandera gruvverksamheten med två nya dagbrott innebär omfattande investeringar för Kaunis iron som samlade cirka 600 miljoner kronor för att återöppna gruvan i Kaunisvaara (Northland resources AB hade investerat nio miljarder kronor i anläggningen köptes av Kaunis iron för det kraftigt nedskrivna priset 100 miljoner kronor).

– Investeringskostnaderna för öppning av Sahavaara och Palotieva är inte räknade ännu. Men vi vet ju att en av de större kostnaderna när du vill öka kapaciteten är anrikningsverket. Där hann Northland göra färdigt ganska mycket i linje 2, säger Per-Erik Lindvall.

Ni börjar alltså inte från noll?

– Nä, herregud, detta är en slags fast-track investeringsmässigt, att också där ta vid där de (Northland) slutade men inte riktigt hunnit i mål.

Idag används linje 1 för att hantera produktionen av järnslig som körs längs väg 345 och E45 mellan Kaunisvaara och Svappavaara för att därefter lastas på båt och skeppas till Holland och Bahrain. För att frakta sligen fick Kaunis iron samma dispens som Northland att köra 90-tons lastbilar med i skytteltrafik. Om två nya gruvor öppnar innebär det ökad trafik, men Per-Erik Lindvall menar att antalet ekipage på vägen inte är flaskhalsen.

– Ställer du dig och tittar på E4 idag så ser du lastbilar betydligt oftare än en gång i kvarten. Om vi skulle räkna att det vi en fördubblad produktion skulle gå en var 7,5 minut är ändå trafiken tätare på andra vägar.

Istället är det vägens standard som avgör och Per-Erik Lindvall uppmanar Trafikverket att återuppta det miljardprojekt som sattes igång för att rusta upp vägen när Northland startade men som avbröts vid konkursen.

– Jag tycker att det finns alla skäl i världen för Trafikverket att återuppta vägprojektet.

När gruvorna kan tas i bruk beror i första hand på hur lång tid det tar att få tillstånd.

– Jag har varit med om allt mellan ett och åtta år (Gruvberget). Men jag anser att detta stillstånd borde vara ganska enkelt och kanske ta ett och ett halvt upp till två år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om