Ända sedan Northland resources i januari gick ut med att det krävs miljardtillskott av pengar har två sidor av bolaget visat sig:
Ena bilden är ett bolag på fallrepet, den andra är en
pionjärgärning på en före detta myr.
- Jag hoppas och tror att det går bra. De jag pratar med hoppas på en lösning och de verkar inte så oroliga, säger truckföraren Mia Lahti.
I möte
Slutliga finansieringen för Northland resources skulle vara klar i mitten av april, senare korrigerat till månadens utgång.
- Vi kommenterar ingenting, jag sitter i möte, sade styrelseordförande Anders Hvide till Kuriren i går.
- Det pågår hela tiden diskussioner, uppgav rekonstruktören Lars Söderqvist. Det som sagts tidigare gäller, tillade han.
- Vi har goda förhållanden med samarbetspartners. De är ett antal, kanske en handfull, plus eller minus ett par. En del har finansiell och andra industriell bakgrund, berättade Northlands informationschef Niclas Dahlström.
Möjligen
Magnus Ericsson, Råmaterialgruppen, lät tidigare positiv inför fortsatt gruvdrift i Pajala, med eller utan Northland.
- Det är klart att ju längre tid det tar desto besvärligare. Nu har malmpriserna rasat men för järnmalmen ser det ljusare ut. Det håller sig. I grunden har jag samma uppfattning som tidigare.
Måste funka
Samtidigt med penningjakten är produktionen prioriterad.
Det går två tågsätt per dygn med järnmalmskoncentrat. Längre fram ska antalet tåg fördubblas, är det tänkt.
- Produktionen går enligt plan, vi gör 2.500 till 3.000 ton per dygn. Vi är i närheten av att ha tillverkat totalt 200.000 ton. Produkten håller fortsatt hög kvalitet, med järnhalt på 69 procent och ibland 71, vilket är högt, berättade Niclas Dahlström.
Han uppgav att omkring 170 anställda är i operativt arbete i Kaunisvaara. Ett 50-tal semestervikarier ska in. Vidare finns ett 30-tal entreprenörer från bland andra Metso, Pon (Caterpillar) och Sodexho (städning och mat). Cliffton, som står för transporter, har ett 70-tal personer.