Järnvägen dröjer - Niska är oroad

Pajalas kommunalråd, Bengt Niska vill halvera handläggningstiden för järnvägsbygget i Pajalaområdet som nu är sex år - om inte försvåras gruvbrytningen.  -  Tre års väntan kan vara ytterst avgörande för projektet, säger han.

SNABBARE. Dubbelt så lång handläggning i Sverige än i Finland oroar Bengt Niska som vill se järnsvägsbron över Muonio älv förverkligas inom tre år.

SNABBARE. Dubbelt så lång handläggning i Sverige än i Finland oroar Bengt Niska som vill se järnsvägsbron över Muonio älv förverkligas inom tre år.

Foto: Britt-Louise Spets

Pajala2009-02-20 06:00
Sex års handläggningstid i Sverige och tre år i Finland - så stor är skillnaden i processen inför beslutet om att bygga en järnväg inför den eventuella gruvbrytningen. Så får det inte vara, anser Bengt Niska som oroas över konsekvenserna om den svenska processtiden inte kan förkortas. -  Tusentals arbetstillfällen står på spel och Europa behöver järnmalm. Den här unika möjligheten får inte stupa på grund av olikheter mellan länderna, säger han. Översyn
Enligt Bengt Niska är det nödvändigt att planeringsförloppet ses över så att bägge länders processer harmoniseras med varandra. Att Finland kan garantera en järnväg inom tre år samtidigt som det tar dubbelt så länge för Sverige kan skapa svårigheter för projektet, anser Niska. -  För varje förlängning utöver de tre åren som Finland har förlorar man tid för effektivitet och utveckling och det är inte bra. För att få ekonomisk bärighet är det viktigt för Northland resources att ha en järnväg från 2013, enligt Bengt Niska. Därför är det viktigt att tidsplanen kan förkortas. Bråttom
-  Jag är orolig - det här måste beaktas snabbt, men det går ju i Finland då borde det gå i Sverige också. Bengt Niska tror inte att planerna på gruvbrytningen helt skrinläggs på grund de olika handläggningstiderna, men för varje dag projektet försenas dröjer också jobben.-  Det här handlar om ett gränsproblem som kan bli ödesdigert om vi inte får bukt med det tid. Vi lever i en gemensam union där tusentals människor kan få arbete på bägge sidor om älven - svårigheter kan överbyggas om viljan finns, säger han. Inga genvägar
Jan Hertting är ordförande för Banverkets infrastrukturgrupp. -  Jag förstår att Bengt Niska är orolig men järnvägsprojektering i Sverige tar lång tid och det finns inga genvägar. Den måste följa svensk lagstiftning och det är ett komplext system där lagarna inte är fullständigt samordande, säger han. Däremot kan hanteringen bli smidigare inom ramarna för regelverket vilket kan förkorta processtiden. -  Man måste arbeta för att skapa en beredskap på länsstyrelser och regeringskansliet så alla är beredda att behandla en fråga snabbt, säger säger Jan Hertting. Fotnot: Den långa handläggningstiden för järnvägsplanering i Sverige ses nu över. Regeringen har gett Bo Bylund, tidigare generaldirektör för Banverket uppdraget att utreda frågan för att kunna få snabbare processer. Något förslag som påverkar processen kring Pajalaområdet hinner dock inte komma.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om